در مورد اسراف بیشتر بدانیم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ در مورد اسراف بیشتر بدانیم
حکم اسراف
اسراف گناه است و در معنای اصطلاحی آن حرام است چرا که تضییع حقوق الهی و حق الناس می باشد. حق الله از آن جهت که نعمت های خدا را هدر می دهد و حق الناس از آن جهت که بنده ای دیگر محتاج است ولی اسراف کار در آن چیزی که دارد اسراف می کند و از بین می برد.
اسراف در قرآن
در قرآن کریم این واژه و مشتقات آن ۲۳ مرتبه تکرار شده است که هم به معنای عام و هم معنای اصطلاحی آن به کاررفته است.
” وَ لا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِین “ امر مسرفان را اطاعت نکنید.
•” وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِین” بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید به درستی که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.
” إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّاب” خداوند اسراف کار دروغگو را هدایت نمی کند.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
أمّا علامةُ المُسرِفِ فأربَعةٌ : الفَخرُ بالباطِلِ ، و يَأكُلُ ما لَيسَ عِندَهُ ، و يَزهَدُ في اصطِناعِ المَعروفِ ، و يُنكِرُ مَن لا يَنتَفِعُ بِشَيءٍ مِنهُ
نشانه اسرافكار چهار چيز است : به كارهاى باطل مى نازد ، آنچه را فراخور حالش نيست مى خورد ، در كارهاى خير بى رغبت است و هر كس را كه بدو سودى نرساند ، انكار مى كند
امام علی علیه السلام:
إنَّ مَنعَ المُقتَصِدِ أحسَنُ مِن عَطاءِ المُبَذِّرِ ، إنَّ إمساكَ الحافِظِ أجمَلُ مِن بَذلِ المُضَيِّعِ
نبخشيدن صرفه جو، بهتر از بخشيدن اسرافكار است و امساك كسى كه مال خود را حفظ مى كند ، نيكوتر از بخشش كسى است كه مالش را بر باد مى دهد .
امام سجاد عليه السلام است:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاحْجُبْنِى عَنِ السَّرَفِ وَالاِْزْدِيادِ.
خداوندا بر محمّد و آل او درود فرست و مرا از اسراف و زياده روى محافظت فرما.
امام صادق علیه السلام:
لَيسَ فيما أصلَحَ البَدَنَ إسرافٌ••• إنّما الإسرافُ فيما أتلَفَ المالَ و أضَرَّ بالبَدَنِ
در آنچه بدن را سالم نگه مى دارد اسراف نيست . . . بلكه اسراف در چيزهايى است كه مال را تلف كند و به بدن زيان رساند
امام کاظم عليه السلام:
و قد سُئلَ عَن عَشَرَةِ أقْمِصَةٍ هَل ذلكَ مِنَ السَّرَفِ ـ : لا ، و لكن ذلكَ أبقى لِثِيابِهِ ، و لكنَّ السَّرَفَ أن تَلبَسَ ثَوبَ صَونِكَ في المكانِ القَذِرِ
امام كاظم عليه السلام ـ وقتى از ايشان سؤال شد : آيا داشتن ده پيراهن اسراف است؟ ـ فرمود : خير . بلكه داشتن پيراهن زياد باعث مى شود كه پيراهنهايش بيشتر عمر كند . اسراف آن است كه لباس بيرونت را در جاى كثيف بپوشى .
امام رضا عليه السلام:
بدان كه خداى متعال هيچ خوردنى و آشاميدنى را تجويز نكرد جز آنچه كه منفعت و مصلحت انسان در آن بود. و هيچ چيزى را ممنوع و حرام اعلام نكرد مگر آنچه را كه در آن زيان و تباهى و هلاكت بود. و پس هرچه كه مفيد و تقويت كننده جسم و بدن باشد حلال است و هرچه كه زيان آور و از بين برنده قوت بدن يا قاتل انسان باشد حرام است.
امام حسن عسکری علیه السلام:
إنَّ للسَّخاءِ مِقدارا ، فإن زادَ علَيهِ فهُو سَرَفٌ
همانا بخشندگى را اندازه اى است كه اگر از آن فراتر رود اسراف است
امامخمینی(ره):
اسراف را خروج از حد اعتدال به جانب افراط میداند. قرآن، اسراف را نکوهیده و اسرافکنندگان را از اصحاب آتش شمرده است. برای اسراف مواردی چون؛ اسراف در عقیده، اسراف در اخلاق و اسراف مالی و اقتصادی ذکر شده است
اجتناب از اسراف؛ یکی از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی
حضرت آیتالله خامنهای(مد ظله العالی):
در دیدار مردم آذربایجان در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۲۹، «اجتناب از اسراف و هدر دادن منابع عمومی» را به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور برشمردند
مفسر بزرگ شيعه، مرحوم طبرسی می گوید: خداوند همه دستورهاى طبى را در نصف آيه اى از كتاب خويش آورده است: «كُلُوا وَاشرَبُوا وَلاتُسرِفُوا»يعنى بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد. و پيامبر صلي الله عليه و آله نيز طبّ را در اين دستور خويش خلاصه كرده است:
«المِعـدَةُ بَيتُ الأدواءِ وَالحِـميَةُ رَأسُ كُلِّ داءٍ وَأعْطِ كُلَّ بَدَنٍ ما عَـوَّدتَهُ»
معده مركز همه بيماري ها است، و امساك سرآمد همه داروهاست و به آنچه بدنت را عادت صحيح داده اى از آن دريغ مدار.
همواره به صرفه جویی سفارش شده است و از اسراف پرهیز شده است