برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

در مورد اسراف بیشتر بدانیم

اسراف  گناه  است و در معنای اصطلاحی آن حرام است چرا که تضییع حقوق الهی و حق الناس می باشد. حق الله از آن جهت که نعمت های خدا را هدر می دهد و حق الناس از آن جهت که بنده ای دیگر محتاج است ولی اسراف کار در آن چیزی که دارد اسراف می کند و از بین می برد.

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ در مورد اسراف بیشتر بدانیم

حکم اسراف

اسراف  گناه  است و در معنای اصطلاحی آن حرام است چرا که تضییع حقوق الهی و حق الناس می باشد. حق الله از آن جهت که نعمت های خدا را هدر می دهد و حق الناس از آن جهت که بنده ای دیگر محتاج است ولی اسراف کار در آن چیزی که دارد اسراف می کند و از بین می برد.

اسراف در قرآن

در قرآن کریم این واژه و مشتقات آن ۲۳ مرتبه تکرار شده است که هم به معنای عام و هم معنای اصطلاحی آن به کاررفته است.

وَ لا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِین‏ “  امر مسرفان را اطاعت نکنید.

•” وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِین‏” بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید به درستی که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.

إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّاب‏” خداوند اسراف کار دروغگو را هدایت نمی کند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:

أمّا علامةُ المُسرِفِ فأربَعةٌ : الفَخرُ بالباطِلِ ، و يَأكُلُ ما لَيسَ عِندَهُ ، و يَزهَدُ في اصطِناعِ المَعروفِ ، و يُنكِرُ مَن لا يَنتَفِعُ بِشَيءٍ مِنهُ

نشانه اسرافكار چهار چيز است : به كارهاى باطل مى نازد ، آنچه را فراخور حالش نيست مى خورد ، در كارهاى خير بى رغبت است و هر كس را كه بدو سودى نرساند ، انكار مى كند

امام علی علیه السلام:

إنَّ مَنعَ المُقتَصِدِ أحسَنُ مِن عَطاءِ المُبَذِّرِ ، إنَّ إمساكَ الحافِظِ أجمَلُ مِن بَذلِ المُضَيِّعِ

نبخشيدن صرفه جو، بهتر از بخشيدن اسرافكار است و امساك كسى كه مال خود را حفظ مى كند ، نيكوتر از بخشش كسى است كه مالش را بر باد مى دهد .

امام سجاد عليه السلام است:

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاحْجُبْنِى عَنِ السَّرَفِ وَالاِْزْدِيادِ.

 خداوندا بر محمّد و آل او درود فرست و مرا از اسراف و زياده روى محافظت فرما.

امام صادق علیه السلام:

لَيسَ فيما أصلَحَ البَدَنَ إسرافٌ••• إنّما الإسرافُ فيما أتلَفَ المالَ و أضَرَّ بالبَدَنِ

در آنچه بدن را سالم نگه مى دارد اسراف نيست . . . بلكه اسراف در چيزهايى است كه مال را تلف كند و به بدن زيان رساند

امام کاظم عليه السلام:

 و قد سُئلَ عَن عَشَرَةِ أقْمِصَةٍ هَل ذلكَ مِنَ السَّرَفِ ـ : لا ، و لكن ذلكَ أبقى لِثِيابِهِ ، و لكنَّ السَّرَفَ أن تَلبَسَ ثَوبَ صَونِكَ في المكانِ القَذِرِ

امام كاظم عليه السلام ـ وقتى از ايشان سؤال شد : آيا داشتن ده پيراهن اسراف است؟ ـ فرمود : خير . بلكه داشتن پيراهن زياد باعث مى شود كه پيراهنهايش بيشتر عمر كند . اسراف آن است كه لباس بيرونت را در جاى كثيف بپوشى .

امام رضا عليه السلام:

بدان كه خداى متعال هيچ خوردنى و آشاميدنى را تجويز نكرد جز آنچه كه منفعت و مصلحت انسان در آن بود. و هيچ چيزى را ممنوع و حرام اعلام نكرد مگر آنچه را كه در آن زيان و تباهى و هلاكت بود. و پس هرچه كه مفيد و تقويت كننده جسم و بدن باشد حلال است و هرچه كه زيان آور و از بين برنده قوت بدن يا قاتل انسان باشد حرام است.

امام حسن عسکری علیه السلام:

إنَّ للسَّخاءِ مِقدارا ، فإن زادَ علَيهِ فهُو سَرَفٌ

همانا بخشندگى را اندازه اى است كه اگر از آن فراتر رود اسراف است

امام‌خمینی(ره):

اسراف را خروج از حد اعتدال به جانب افراط می‌داند. قرآن، اسراف را نکوهیده و اسراف‌کنندگان را از اصحاب آتش شمرده است. برای اسراف مواردی چون؛ اسراف در عقیده، اسراف در اخلاق و اسراف مالی و اقتصادی ذکر شده است

اجتناب از اسراف؛ یکی از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی):

 در دیدار مردم آذربایجان در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۲۹، «اجتناب از اسراف و هدر دادن منابع عمومی» را به عنوان  یکی از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور برشمردند

مفسر بزرگ شيعه، مرحوم طبرسی می گوید: خداوند همه دستورهاى طبى را در نصف آيه اى از كتاب خويش آورده است: «كُلُوا وَاشرَبُوا وَلاتُسرِفُوا»يعنى بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد. و پيامبر صلي الله عليه و آله نيز طبّ را در اين دستور خويش خلاصه كرده است:

«المِعـدَةُ بَيتُ الأدواءِ وَالحِـميَةُ رَأسُ كُلِّ داءٍ وَأعْطِ كُلَّ بَدَنٍ ما عَـوَّدتَهُ»

معده مركز همه بيماري ها است، و امساك سرآمد همه داروهاست و به آنچه بدنت را عادت صحيح داده اى از آن دريغ مدار.

همواره به صرفه جویی سفارش شده است و از اسراف پرهیز شده است

تاریخ: 1403/1/4
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات

اخبار مرتبط