برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403

مدیرعامل آبفای استان در دیدار استاندار قم: 7000 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های فاضلاب در قم نیاز داریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در دیدار با استاندار قم به تشریح برخی از چالش‌های پیش روی صنعت آب و فاضلاب پرداخت و گفت: نیازمند 7 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه شبکه و تاسیسات فاضلاب در شهر هستیم.

 

به گزارش پایگاه خبری حمیت نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس حسن بختیاری در جلسه‌ای که با حضور سردار شاهچراغی استاندار قم به منظور بررسی و مشکلات صنعت آب و فاضلاب قم برگزار شد به ارائه گزارشی از وضعیت آب و فاضلاب استان پرداخت و گفت: در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری استان و 96 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شبکه و تأسیسات آب قرار دارند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه تخصیص آب از سدکوچری و مصرف آب در استان به نقطه سربه‌سر رسیدیم، ابراز داشت: اگر تخصیص به استان از سد کوچری افزایش نیابد بالاجبار با افزایش برداشت از منابع زیرزمینی شاهد افت کیفی آب از نظر شوری خواهیم بود.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وجود بیش از 400 کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان و عدم تکافوی اعتبارات جهت اصلاح آن خاطرنشان کرد: این موضوع به ویژه در روستاها شرایط نامساعدی را ایجاد کرده به طوری که در برخی از روستاها با 80 درصد هدررفت آب مواجه و  برای اصلاح و شبکه و کاهش هدررفت نیازمند اعتبارات کافی هستیم.


وی خواستار تعیین تکلیف مدیریت دوگانه در خطوط انتقال و  تصفیه‌خانه‌های آب قم شد و مدیریت یکپارچه را در کاهش هزینه‌های تولید آب و انتقال آب مؤثر دانست.


مهندس بختیاری عمر بالای خط انتقال قدیمی آب سد 15 خرداد را یکی از چالش اصلی تأمین آب استان دانست و اظهار داشت: این خط نیازمند تعمیرات اساسی و جزو برنامه‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب پس از تعطیلات نوروزی است زیرا هر اتفاقی که بر روی خط ایجاد شود منجر به قطع آب شهر خواهد شد.


وی بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات فاضلاب را جزو دغدغه‌های آبفا دانست و اذعان داشت: هر چند تلاش می‌کنیم از منابع داخلی برای جلوگیری از مشکلات بهره ببریم اما مجموعه استان باید شرکت آب و فاضلاب را در این زمینه کمک کند.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به قرارگیری مخازن سالاریه بر روی گسل زلزله تأکید کرد: بر همین اساس نیاز اساسی به 120هزار مترمکعب مخزن داریم که در این زمینه نیز نیازمند تخصیص اعتبارات هستیم.


وی در ادامه با اشاره به وضعیت موجود شبکه و تأسیسات فاضلاب، با بیان اینکه در حال حاضر 41 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب دارد، یادآور شد: سالانه 30 میلیون مترمکعب پساب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تولید می‌شود.


مهندس بختیاری بر لزوم استفاده از صنعت و فضای سبز از پساب به جای آب شرب تأکید کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌های استان باید محدودیت استفاده از آب شرب را برای صنعت ایجاد کند تا علاقه‌مندی به استفاده از پساب برای این مجموعه‌ها ایجاد شود.


وی همچنین با اشاره به مشکلات جمع‌آوری فاضلاب پردیسان اظهار داشت: مجوز ماده 23 برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان را دریافت کردیم که 50 درصد هزینه اجرای این تصفیه‌خانه با دولت است و برای مابقی آنکه حدود 300 میلیون تومان است نیازمند کمک از سوی سایر بخش‌های استان هستیم.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خواستار افزایش اعتبار از محل تبصره‌های ماده‌واحده و هزینه‌های زیرساخت با توجه به زیان ده بودن شرکت آب و فاضلاب و ابلاغ تعرفه‌های تکلیفی شد و خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب امکان هزینه در پروژه‌های ساخت مخازن جدید آب، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال فاضلاب را ندارد.


وی فرسودگی بالغ‌بر 300 کیلومتر شبکه‌های فاضلاب را نیز موردتوجه قرار داد و ابراز داشت: در صورت وقوع حادثه برای شبکه و خط انتقال مخاطرات زیست‌محیطی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد و نیاز مبرم به تأمین اعتبار در این بخش است.


مهندس بختیاری در پایان تأکید کرد: به منظور احداث تصفیه خانه جدید، توسعه خط انتقال و دیگر زیرساخت‌های فاضلاب نیازمند 7 هزار میلیارد ریال اعتبار هستیم که امیدوارم با کمک مجموعه استان این اعتبار فراهم شود.

تاریخ: 1400/12/18
موضوع: اقتصادی
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، از بامداد شنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی ...

رئیس‌جمهور: قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از ایسنا سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، با حضور در جشن احیای ...

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال گذشته، بیشترین رشد تولید را بیلت‌وبلوم در زیرمجموعه فولاد میانی به میزان ۹.۲ درصد ...

وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم

 به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی ...

طراحی سایت و پشتیبانی: رسانه پرداز