برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
پنج شنبه 7 تیر 1403

سومین ابر پروژه ریلی کشور بعد از ۱۸ سال به بهره‌برداری رسید

همزمان با بهره برداری از راه آهن رشت _ کاسپین شاهد تکمیل آخرین قسمت از کریدور ریلی دریا به دریا و تقویت تجارت با کشور‌های اوراسیا خواهیم بود.

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ پروژه راه آهن رشت - کاسپین - انزلی  به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های حمل ونقل ریلی در کشور به شمار می رود که نقش مهمی در تکمیل کریدورهای شمال - جنوب، شرقی و غربی دارد و به نوعی با بهره برداری از این پروژه ریلی  بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت  تکمیل می شود همچنین به عنوان   آخرین بخش  از کریدور جنوب به شمال است که در تجارت کشور، منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و اوراسیا تحولی بزرگی ایجاد می‌کند پروژه ریلی رشت به کاسپین به دلیل موقعیت استراتژیک ملی و بین‌المللی که دارد می‌تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحول آفرین باشد.

 عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد، اما از سال ۸۵ تا ۹۸ در یک برهه ۱۳ ساله فقط ۳ درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده و در سال گذشته به اتمام رسیده بود اما  افتتاح رسمی این  پروژه امروز ۳۱ خرداد بعد از گذشت ۱۸ سال  با حضور سرپرست ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

در کنار تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اتمام خط ریلی رشت - کاسپین و تکمیل شدن پازل کریدور شمال به جنوب بنابر دلایل نامشخص روند پیشرفت کار این پروژه در دولت‌های گذشته به کندی پیش رفت، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای این خط سرعت گرفت تا به امروز چندین بار وعده‌های مختلف برای بهره برداری از این پروژه مهم کریدور داده شده بود که آخرین وعده آن ۸ خرداد امسال بود که مقرر شده بود با حضور وزیر راه وشهرسازی  به بهره برداری برسد.

ارزش روز پروژه راه آهن رشت - کاسپین ۶ هزار میلیارد تومان است

 در همین رابطه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور گفت: تمامی عملیات اجرایی این پروژه و حتی انجام تست‌های اولیه برای انتقال قطار باری بر روی اسکله‌ها هم با موفقیت انجام شده و فردا  این پروژه با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه از سال ۹۷ آغاز شده و طول مسیر راه آهن رشت کاسپین ۳۷ کیلومتر است گفت: احداث ۱۸ دستگاه تقاطع و پل بزرگ و ۲۴۳ آبرو در این مسیر کوتاه یکی از اقدامات قابل توجه در توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور است. راه آهن رشت کاسپین یکی از اولویت‌های اجرایی و در واقع آخرین بخش از مسیر ریلی دریا به دریای کشور است که تمامی عملیات اجرایی این پروژه به اتمام رسیده و در آستانه بهره برداری با حضور رئیس جمهور است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور بیان کرد: برای ساخت این پروژه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، اما ارزش روز این پروژه ۶ هزار میلیارد تومان است چراکه برای ساخت این پروژه بسیاری از اراضی کشاورزی و اراضی مسکونی در طول مسیر با قیمت‌های روز خریداری شد. همچنین با استفاده از فناوری‌های روز دنیا بسیاری از مسیر‌های آبی و کشاورزی تثبیت سازی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور با اشاره به صعوبت عملیات اجرایی راه آهن رشت کاسپین ادامه داد: با توجه به زمین‌های کشاورزی اطراف و تملک اراضی مسیر از یک سوء و لجنی و آبدار بودن زمین‌های مسیر ساخت راه آهن از سویی دیگر، این خط ریلی یکی از سخت‌ترین پروژه‌های راهسازی کشور محسوب می‌شود.

توسعه ارتباط با کشورهای اوراسیا همزمان با بهره‌برداری از راه آهن رشت_ کاسپین 

وی ادامه داد: بهره‌برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه‌سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با تکمیل راه‌آهن رشت کاسپین، یکی از مهمترین زیرساخت‌های فعال‌سازی کریدور‌های عبوری از کشور به ویژه گذرگاه شمال جنوب تکمیل می‌شود و اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعال‌سازی ظرفیت‌های ترانزیتی شمال کشور را به‌همراه خواهد داشت. کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریل در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و احداث چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است در این منطقه انجام شده است.

وی کُندی سرعت اجرای پروژه را گردن مرطوب بودن زمین و شرایط آب و هوایی انداخته و معتقد است؛ شرایط آب و هوایی و رطوبت بالای زمین سرعت اجرای پروژه ریلی را کُند کرده است.

 حجم جابه جایی بار از طریق راه آهن رشت-کاسپین به سه میلیون تن رسید

 همچنین عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه خط ریلی رشت - کاسپین جزء ۴ ابر پروژه ریلی کشور است اظهار کرد:  خط ریلی رشت - کاسپین در ادامه خط ریلی قزوین به رشت است و با اتصال به دریای خزر و از طریق غرب دریای خزر به دریای خلیج فارس متصل می‌شود و در مقابل امکان ترانزیت، حمل و نقل بار به صورت ترکیبی از کشور روسیه و همچنین کشور‌های همجوار دریای خزر فراهم می‌کند.

خطیبی در خصوص میزان منابع تخصیص داده شده به این پروژه، گفت: نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان هزینه این پروژه است و ساخت این پروژه ریلی با استفاده از بودجه داخلی بوده است و  با بهره برداری از این پروژه به طور  قطع کشور‌های حاشیه دریای خزر می‌توانند از حمل و نقل ترکیبی بهره‌مند شوند. بهره‌برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه‌سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود میزان حجم ترانزیت در این پروژه سه میلیون تن و میزان جابه جایی مسافر از طریق این بخش حمل ونقل ریلی به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

براساس این گزارش  در این راه آهن ۵.۲ میلیون متر مکعب خاکریزی، ۵ هزار و ۱۰۰ تن آرماتور بندی و ۱۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۶.۸ کیلومتر حفاری شمع شده است و در نهایت با تکمیل راه‌آهن رشت کاسپین، یکی از مهمترین زیرساخت‌های فعال‌سازی کریدور‌های عبوری از کشور به ویژه گذرگاه شمال جنوب تکمیل می‌شود و با اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، فعال‌سازی ظرفیت‌های ترانزیتی شمال کشور را به‌همراه خواهد داشت.

تاریخ: 1403/3/31
موضوع: اقتصادی
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه شبکه خبر در تشریح جزئیات افتتاح‌ها و واگذاری‌ها در هجدهمین جلسه ...

تبلیغات بانک‌ها با سود ۳۰ درصدی/بانک مرکزی: برخورد می‌کنیم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ فرشاد محمدپور درباره اقدام اخیر برخی بانک‌ها مبنی بر تبلیغات پرداخت سود 30 درصدی صندوق های سرمایه گذاری، اظهار داشت: دیروز جلسه ای در بانک مرکزی ...

ورود خودروهای جدید به ناوگان تاکسیرانی

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ مرتضی ضامنی با اشاره به اینکه طرح نوسازی و توسعه تاکسی‌ها در راستای ارتقای کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و از رده خارج کردن ناوگان ...

شرایط رایگان شدن قبوض آب اعلام شد

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از تسنیم، شهرام حیدریان، مدیرکل دفتر تعرفه و خدمات مشترکین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 24 میلیون مشترک آب در ...