برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران: ۸۰ درصد نسخه‌نویسی الکترونیک در استان‌ها محقق شده‌است

حمیت نیوز _ محمدمهدی ناصحی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: در برخی استان‌ها مثل کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و ایلام که زیرساخت‌های ظاهری ضعیف‌تری دارند، این فرآیند به‌طور ۱۰۰ درصد در بخش خصوصی و دولت درحال اجراست.

وی اضافه کرد: با توجه به همه موانع پیش روی اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک از جمله جدید بودن این طرح، مقاومت برخی مراکز و پزشکان،‌ آگاهی و اطلاع کم همکاران، قطعی برق و اینترنت این طرح به‌خوبی پیش رفت و در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد پرداخت‌ها از سوی مراکزی که با بیمه سلامت قرارداد دارند، به‌صورت الکترونیک است.

وی با بیان این‌که این طرح بزرگ و ارزشمند فواید بسیار زیادی دارد، ادامه داد: سامانه‌های الکترونیک بیمه سلامت فعال است و مردم به‌راحتی می‌توانند اقدامات درمانی را انجام دهند.

ناصحی تصریح کرد: ممکن است برخی تعارض منافع اجازه ندهد این طرح ملی خوب پیش رود، ولی تمام سعی ما اجرای کامل و مطلوب طرح نسخه‌نویسی الکترونیک است.

وی گفت: با اجرایی شدن این طرح نسخه‌های پزشکی به‌درستی نوشته می‌شود و خطای پزشکی کاهش یابد؛ کشورهایی که این طرح را اجرا کرده‌اند، توانسته‌اند بازار سلامت را ساماندهی کنند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات احتمالی از جمله قطعی اینترنت و برق و یا همکارانی که قادر به نوشتن نسخه الکترونیک نیستند، صدور بین پنج تا ۱۰ درصد نسخ به‌صورت کاغذی پیش‌بینی شده‌است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این‌که جمعیت زیادی در مناطق حاشیه‌نشین نسبت به خدمات بیمه سلامت ناآگاه هستند، گفت: ساکنان این مناطق با همکاری وزارت کشور، کمیته امداد و بسیج شناسایی و با معرفی به صندوق بیمه همگانی، می‌توانند در بخش سرپایی ۷۰ درصد و بستری ۹۰ درصد در بخش دولتی خدمات دریافت کنند.

وی با اشاره به ارائه خدمات بیمه سلامت در بخش اوتیسم و توان‌بخشی، افزود: بیمه سلامت در بخش‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی به بیماران اوتیسم خدمات ارائه می‌دهد و با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با بهزیستی به معلولان نیز خدماتی ارائه می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای امسال تا اواسط آذرماه حدود ۱۵۸ میلیارد تومان در حوزه بیماران توان‌بخشی هزینه شده‌است.

ناصحی با تاکید بر پرداخت به‌موقع مطالبات مراکز درمانی، گفت: بیمه سلامت مطالبات بخش خصوصی را تا پایان مهرماه و بخش دولتی را نیز تا پایان شهریورماه پرداخت کرده‌است.

وی افزود: در بخش روستایی نیز پرداخت‌ها تا پایان همان ماه در هفته اول انجام و در بخش در الکترونیک نیز پرداخت‌ها در پایان همان ماه به همه موسسات صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون سه هزار موسسه جدید با بیمه سلامت قرارداد منعقد کرده‌است و این سازمان آمادگی انعقاد قرارداد با همه مراکز درمانی را دارد.

ناصحی با بیان این‌که بیش از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش و عضو پنج صندوق بیمه سلامت هستند، گفت: از این تعداد بیش از ۲۰ میلیون نفر زیرپوشش صندوق روستایی و ۱۳.۵ میلیون نفر نیز تحت پوشش همگانی هستند.

وی افزود: اعضای تحت پوشش صندوق روستایی و صندوق پوشش همگانی فقط در بخش دولتی می‌توانند خدمات دریافت کنند؛ با فراهم شدن نظام ارجاع دسترسی اعضای تحت پوشش صندوق همگانی می‌توانند از بخش خصوصی نیز خدمات دریافت کنند.

وی بیان کرد: بیمه سلامت در بخش پوشش خدمات ناباوری ۷۰۰ میلیارد تومان در سال جاری اعتبار دارد و بیماران تا سه نوبت در سال در مراکز دولتی و خصوصی تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌توانند خدمات دریافت کنند.

ناصحی گفت: امکانات بیمه سلامت در بخش نیروی انسانی و فضای فیزیکی کافی نیست و با محدودیت ارائه خدمت می‌کنیم؛ چهار هزار رو ۵۰۰ کارکنان به ازای ۴۰ میلیون جمعیت تحت پوشش داریم.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران نیز در این جلسه گفت: از سال گذشته برخی از خدمات مانند کشیدن دندان، جرم‌گیری و یا ترمیم دندان کودکان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت و امیدواریم با افزایش منابع بیمه‌ای امکان پوشش فراگیرتری برای این خدمات فراهم شود.

مهدی رضایی افزود: برای توسعه خدمات دندانپزشکی سرانه بیمه‌ای باید افزایش یابد تا تعادلی بین منابع و مصارف ایجاد شود.

وی بیان کرد: افزایش تعرفه خدمت الکترونیک، پرداخت به‌موقع و اعتباربخشی بیمه‌ای به موسسات و پزشکانی که خدمات الکترونیک ارائه می‌دهند از جمله بسته‌های تشویقی بیمه برای ارائه نسخ الکترونیک از سوی پزشکان است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت و مجوز موسسه‌هایی که برای نسخه‌نویسی الکترونیک همکاری نکنند تحت تاثیر قرار می‌گیرد، زیرا نسخه‌نویسی الکترونیک یک قانون است.

سید مهدی میرشاه ولد مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه شهروندی به آدرس  www.bimehsalamatiranian.ir  نسخه‌های الکترونیک خود را مشاهده کنند.
تاریخ: 1400/10/2
موضوع: سلامت
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ بهرام عین الهی وزیر بهداشت در بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان ضمن بیان اینکه درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست ...

۶۰۰ هزار خدمت آزمایشگاهی تامین اجتماعی در قم ارائه شد

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از ایرنا، سید مهدی محصل مدیردرمان تامین اجتماعی قم گفت: خدمات مجموعه کارکنان و پزشکان شاغل در آزمایشگاه‌های استان قم بسیار گرانقدر و ...

رایزنی برای تسهیل تامین داروهای بیماران خاص/دپوی ۳ ماهه سرم در کشور

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ محمد پیکان پور اظهار داشت: سال گذشته با هماهنگی و رایزنی های صورت گرفته با مدیران عامل شرکت‌های بین المللی به منظور تسهیل تامین داروهای بیماران ...

صرفه جویی ٩٠میلیون دلاری با بومی سازی ٣ نانودارو

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ عماد احمدوند، درباره اثرگذاری فناوری نانو در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور توضیح داد و گفت: فناوری نانو یک فناوری بین رشته‌ای با حوزه ...

طراحی سایت و پشتیبانی: رسانه پرداز