برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
چهارشنبه 4 مهر 1403
دکتر پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد، گفت: پاسخ مناسب به این پیام، اعمال تحریم‌های بیشتر نیست، بلکه اجرای تعهدات قبلی در رفع تحریم‌ها برای بهبود واقعی شرایط اقتصادی مردم ...

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ متن کامل سخنرانی رئیس جمهور مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ادامه آمده است: آغاز به كار هفتاد و نهمين اجلاس مجمع عمومى ملل متحد و انتخاب شايسته جنابعالى را تبريک می‌گويم و اميدوارم كه موضوع مهم اين اجلاس، يعنى صلح، توسعه پايدار و كرامت انسانى افقى روشن در برابر نسل‌هاى كنونى و آينده بگشايد.

سال گذشته، رئيس جمهور خدمتگذار كشورم، ابراهيم رئيسى از همين سخنگاه با شما سخن گفت. او در راه خدمت به مردم ايران شهيد شد. روحش شاد

من اينك براى اولين بار از جايگاه رياست جمهورى اسلامى ايران با شما سخن مى‌گويم. مردم ما در انتخاب من به شعار محورى وفاق ملى رأى دادند.

اين شعار منطبق بر دستور خداى تبارك و تعالى در قرآن كريم است. مطابق آموزه‌هاى قرآن: در آفرينش، انسان‌ها همگى از يك ريشه اند. پيامبران آمده‌اند كه اختلافات را بر مبناى كتاب حل و فصل كنند. انسان‌ها اختلاف نمی‌كنند مگر آنكه زياده‌طلبى و تماميت‌خواهى آنان را از راه حق دور كند.

امام على عليه السلام خطاب به يكى از فرمانداران میفرمايد: با تمام وجود به مردم مهر بورز، محبت كن و لطف خود را شامل حال آنان بگردان، مبادا با مردمان تحت فرمان خويش با نامهربانى و خشونت برخورد كنى؛ زيرا مردم دو دسته اند: يا برادر دينى تو هستند و يا در خلقت با تو برابرند.

رسالت همه پيامبران استقرار و گسترش حق و عدالت در جامعه بين همه انسان‌ها به دور از رنگ، نژاد، جنسيت و زبان بوده است.

صلح و امنيت در جهان مستقر نخواهد شد، مگر اينكه حقوق همه انسان‌ها، جوامع و ملتها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود. اکنون سوال اینجاست که آیا علت جنگ و خونریزي که در دنیاي امروز در جریان است؛ غیر از این است که متجاوزي به حقوق دیگران تجاوز کرده، حقوق ملتی را نادیده گرفته، تبعیض و نابرابري را اعمال نموده، گروهی را در ضعف و عقب ماندگی نگه داشته و حق و حقوق دیگران را نادیده انگاشته است؟

تا زمانی که بی عدالتی؛ ظلم؛ زیاده خواهی؛ فقر و جهل در منطقه‌اي حاکم باشد؛ جنگ و خونریزي ادامه خواهد داشت. ما تا به ریشه‌هاي این نابسامانی‌ها نپردازیم، نمی‌توانیم آینده فرزندانمان را از تاریکی و نابودي نجات دهیم. 

من با برنامه‌اي مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادي»، وارد کارزار انتخابات شدم و موفق شدم اعتماد هموطنانم را در پاي صندوق‌هاي رأي جلب نمایم.

من قصد دارم بنیان‌هایی استوار براي ورود کشورم به عصر جدید و نقش آفرینی سازنده و مؤثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه‌گذاري کنم، موانع و چالش ها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را بر اساس ملزومات و واقعیت‌هاي دنیاي امروز سازماندهی نمایم.

مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می کنند و در یازده ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاك و خون کشیده اند که بیشتر زنان و کودکان بیگناه بوده‌اند؛ ولی به نسل‌کشی، کودك کشی، جنایت جنگی و تروریسمِ دولتی می‌گویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودك و مدرسه می‌گویند «هدفِ مشروعِ نظامی» به مردم آزادیخواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل کشی آن‌ها اعتراض می‌کنند، می گویند «یهودستیز! » 

به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اِشغال و تحقیر، علیه آن ها به پا خاسته‌اند میگویند «تروریست!» ولی این اسرائیل است که دانشمندان، دیپلمات‌ها و مهمانان ما را در سرزمین ما ترور کرده و از داعش و گروه‌هاي تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است؛ در مقابل ایران از جنبش‌هاي آزادی بخش و مردمی حمایت کرده است، که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگري رژیم اسرائیل بوده‌اند.

ما در کنار مردم کشورهاي شما، که در خیابان‌ها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می‌کنند، ایستاده‌ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم می‌کنیم. 

جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش بسی دائمی برقرار گردد و وحشیگري دیوانه وار اسرائیل در لبنان، پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند، متوقف شود. 

رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگري و تلاش براي گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیري خود را بازسازي کند.

طبیعی است که جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه لبنان، که هزاران انسان بی‌گناه را به خاك و خون کشیده است، بی پاسخ نمی‌ماند و مسئولیت عواقب آن با دولت هایی است که در برابر تلاش‌هاي بین‌المللی براي پایان دادن به این فاجعه وحشتناك می‌ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می‌گذارند.

تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است.

پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مردم فلسطین، چه کسانی که اکنون در سرزمین مادریشان حضور دارند و چه آنهایی که مجبور به ترك خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه پرسی سراسري، آینده خود را تعیین کنند.

ما معتقدیم با چنین سازوکاري میتوان به صلحی پایدار رسید. تنها از این طریق است که مسلمان، یهودي و مسیحی می‌توانند در سرزمینی واحد و در آرامش و به دور از نژادپرستی و آپارتاید در کنار هم زندگی کنند.

به تاریخ معاصر منطقه نگاه کنید! ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع نموده و متجاوزان را پشیمان ساخته است!
 
ایران، سرزمین هیچ ملتی را اِشغال نکرده است؛ چشم به منابع هیچ کشوري نداشته است؛ و بارها براي  ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح‌هاي گوناگون به همسایگان و مجامع بین‌المللی پیشنهاد داده است. 

ما از ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک «منطقه قوي» سخن گفته ایم. «منطقه متحد و قوي» بر چند اصل استوار است:

اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره در کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرتهاي خارجی در منطقه موقتی و منشا بی‌ثباتی است. توسعه و پیشرفت ما و شما به یکدیگر گره خورده است. برون سپاري امنیت به کشورهاي فرامنطقه اي به سود هیچ یک از ما نیست.

دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد. نظمی که منافع تک تک کشورهاي همسایه را تامین نکند، نمیتواند پایدار باشد.

سوم اینکه کشورهاي همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌هاي فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند. منطقه ما از جنگ، تنشهاي فرقهاي، تروریسم و افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان، تخریب محیط‌زیست و مداخلات خارجی رنج می‌برد.

ما می‌توانیم با هم به این چالش‌هاي مشترك، براي تأمین آینده بهتر نسل‌هاي بعدي رسیدگی نماییم.

من رئیس جمهور کشوري هستم که در تاریخ معاصر خود بارها در معرض تهدید، جنگ، اشغال و تحریم قرار گرفته است. هیچگاه دیگران به کمک ما نیامده، به اعلام بی‌طرفی ما اعتنایی نکرده و حتی به کمک متجاوز آمده‌اند. ما به تجربه آموخته‌ایم که تنها می‌توانیم به مردم و توانمندي‌هاي بومی خود متکی باشیم.

جمهوري اسلامی ایران مصمم به تامین و تضمین امنیت خود است، نه ایجاد ناامنی براي دیگران. 

ما خواهان صلح براي همه هستیم و با هیچکس سر جنگ و دعوا نداریم. ما خواستار صلح و امنیت پایدار براي مردم اوکراین و روسیه هستیم. جمهوري اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزومِ توقفِ سریع درگیري هاي نظامی در اوکراین، از هرگونه راه حل صلح آمیز حمایت می‌کند و معتقد است تنها از طریق گفت‌وگو این بحران خاتمه می‌یابد.

در جهان به هم پیوسته کنونی امنیت و منافع یک کشور با نابودي امنیت و منافع دیگران هرگز تامین نخواهد شد. ما نیازمند نگاهی جدید براي حل مسائل جهانی هستیم. چنین نگاهی می‌بایست به جاي تهدید‌ها بر فرصتها تمرکز کند. بر مبناي همین منطق تعاملی می‌توان فرصت‌هاي جدیدي براي همکاري پدید آورد.

ایران و قدرت هاي جهانی با نگرشی فرصت‌محور به برجام دست یافتند و ما در برابر شناسایی حقوق ایران و رفع تحریم‌ها، بالاترین سطح از نظارتها در حوزه هسته‌اي را پذیرفتیم. خروج یکجانبه ترامپ از برجام نشانگر دیدگاه تهدید محور در عرصه سیاسی و نگاه قدرت محور در عرصه اقتصادي بود.

تحریم هاي یکجانبه مردم را هدف قرار داده و در پیِ نابوديِ بنیان هاي اقتصادي ایران است. هدف، امنیتی سازي ایران است و نتیجه آن، ناامنی همگان. سیاست فشار حداکثري زمانی علیه ملت ایران به کار گرفته شد که ایران به گواهی آژانس بین‌المللی انرژي هسته‌اي، به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود

ما آماده تعامل با اعضاي برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد.

در اینجا خطاب به مردم آمریکا می گویم: این ایران نیست که در کنار مرزهاي شما پایگاه نظامی ساخته است.
ایران نیست که کشور شما را تحریم کرده و مانع از روابط تجاري شما با جهان شده است.

ایران نیست که مانع از دسترسی شما به دارو می‌شود.

این ایران نیست که مانع دسترسی شما به نظام بانکی و پولی جهان شده است.
ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده‌ایم، بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را در فرودگاه بغداد ترور کرده است.

پیام من به همه دولت هایی که راهبردي غیرسازنده در قبال ایران در پیش گرفته اند این است که از تاریخ  درس بگیریم. ما می‌توانیم از این محدودیت ها فراتر رویم و دوران جدیدي را آغاز کنیم. این دوران جدید با به رسمیت شناختن دغدغه‌هاي امنیتی ایران و هم چنین کار مشترك بر سر مسأله‌هاي مشترك شروع می‌شود.

تحریم‌ها، سلاحی مخرب و غیرانسانی هستند که با هدف فلج کردن اقتصاد کشور اعمال میشوند.

محرومیت از دسترسی به داروهاي حیاتی، یکی از دردناك ترین پیامدهاي تحریم‌ها است که جان هزاران انسان بیگناه را به خطر می‌اندازد. این اقدام، نه تنها نقض آشکار حقوق بشر، بلکه جنایتی علیه بشریت است .

ملت ما، در طول سال‌هاي گذشته، با تحمل سختی‌هاي فراوان ناشی از تحریم‌ها، نشان داده است که در برابر ظلم و ستم ایستادگی میکند. اگرچه زخم‌هاي ناشی از تحریم‌ها بر پیکره جامعه ما عمیق است، اما مواجهه با این تجربه تلخ، ما را به ملتی قوي‌تر، با اراده‌اي پولادین و خودباور تبدیل کرده است.

ایران آمادگی دارد براي ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌هاي جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادي، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.

پاسخ مناسب به چنین پیامی که از ایران صادر می‌شود، اعمال تحریم‌هاي بیشتر نیست، بلکه احرای تعهدات قبلی در رفع تحریم‌ها براي بهبود واقعی شرایط اقتصادي مردم ایران است و زمینه‌سازي براي توافق‌هاي بیشتر.

من امیدوارم این صدا از ایران امروز به خوبی شنیده شود.
 

تاریخ: 1403/7/4
موضوع: اجتماعی
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

آغاز دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت با رهبر انقلاب اسلامی

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ در پنجمین روز از هفته دفاع مقدس، جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه جهاد و مقاومت صبح امرز چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ...

تاکید بر لزوم پیگیری تمام ابعاد حادثه دلخراش معدن طبس

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از مهر؛ محمدرضا عارف صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با قدردانی از وزرای کشور، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر و سازمان ...

دکتر پزشکیان: آیا کشتن نوزادان در بیمارستان توسط اسرائیل، دفاع مشروع در برابر تروریست‌ها است؟

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت محلی در دیدار آقای «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان ...

دکتر پزشکیان: تداوم جنایات رژیم صهیونیستی می‌تواند وضعیت را از کنترل خارج کند/ مکرون: همه تلاش خود را برای اعمال فشار و توقف تجاوز به لبنان به کار گرفته‌ایم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی در دیدار آقای «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با اشاره ...