برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

امدادگران معدن در معدنجو روسفید شدند

تیم‌های تخصصی امداد و نجات و HSE که از نقاط دور و نزدیک خود را به معدنجوی طبس رساندند و کار پیدا کردن اجساد را به عهده گرفتند، جزو روسفیدان این حادثه غم انگیز هستند.

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ چند روز قبل با هم در تونل‌های تاریک معدن کار می کردند و اکنون حیران و غمگین به امید یافتن جسدی در قالب تیم‌های چند نفره تقسیم شده و راهی ۷۰۰ متری زیر زمین می‌شوند تا بلکه نشانی از کارگران محبوس بیابند.

این یک کار تخصصی است که اورژانس، هلال احمر و هیچ نهاد امدادی دیگری نمی‌تواند چنین وظیفه سختی را به دوش بکشد.

حتی خبرنگار صدا و سیما که خواست برای تهیه گزارش در یکی از شیفت‌ها، تیم‌های اعزامی به عمق معدن را همراهی کند به توصیه همان امدادگران از میان راه بازگشت چون غلظت گاز متان تهدید بزرگ برای جان او بود.

این امدادگران معدن با وجود اینکه گرمای شدید تونل‌ها و وجود گاز متان اما ۸۰ ساعت نفس‌گیر پای کار ایستادند و با راهنمایی مهندسان و سرگروه‌های HSE رفتند تا مسیر را پاکسازی کنند.

هوا که تهویه می شد قدم به قدم پیش می‌رفتند گاهی ساعت‌ها طول می‌کشید اما هنوز هیچ خبری از یافتن اجساد نبود.چشم‌های نگران به دهانه تونل دوخته شده و منتظرند تا همزمان با برگشت واگن‌ها خبری از عمق معدن بشنوند.

دوم مهر که دومین روز حادثه بود از صبح تا شب فقط سه جسد از داخل تونل بالا کشیده شد اما این گروه‌های تخصصی امداد معدن در شیفت‌های هشت ساعته به طور مداوم سوار بر واگن‌ها شده و عملیات پاکسازی مسیر و جست و جو را انجام دادند.

بازی با جان میان گاز متان

علیرغم اینکه هر کدام می‌دانستند که وجود گاز متان تهدید بزرگی برای جانشان است اما دلواپس آن رفیق مانده زیر آوار هر خطری را به جان خریده و با تجهیزات راهی تونل شدند.

هر امدادگر باید یک ماسک بزرگ روی صورت گذاشته، دستگاه اکسیژن و تجهیزات خود نجات را بر دوش حمل کند، مهندسان و سرگروه‌ها مدام نیز توصیه می‌کنند که نزدیک فضای پر از گاز متان نشوند.

ارتباط آنها از طریق بی‌سیم به فضای بیرون برقرار است و بعد از سه شبانه روز عملیات نفس‌گیر توانستند به محدوده اصلی انفجار و تصاعد گاز نزدیک شوند.

کلاه ایمنی آبی رنگ بر سر دارند، با راهنمایی سرگروه‌ها ماسک به صورت زده و دستگاه اکسیژن را به دوش می‌گیرند نحوه نفس‌گیری را آموزش می‌بینند و سوار بر واگن‌ها می‌شوند کارشان این است که فن‌هایی را برای تهویه در مسیر نصب کنند تا از غلظت گاز در تونل کاسته شود.

هر اعزام را با نام خدا و صلوات آغاز می‌کنند و محتاج دعای مردم در بازگشتی بی‌خطر هستند.

اما در خارج از تونل‌ها نیروهای امدادی اورژانس و هلال احمر از همان ساعات اولیه با تجهیزات کامل برای انتقال مصدومان و اجساد حاضر شدند و با تمام تلاش تا آخرین لحظه پای کار بودند.

تشکیل کمیته HSE با ۴۰ کارشناس در لحظه وقوع حادثه

آنطور که رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفته کمیته HSE مدیریت بحران معادن ذغال سنگ بلافاصله بعد از وقوع حادثه تشکیل شده و همه نیروها فراخوان شدند.

محمود زارع نیا  افزود: مدیریت امداد و نجات زیرزمین با فعالیت ۴۰ نفر کارشناس HSE بعد از وقوع حادثه شروع شد و تقسیم کار انجام گرفت.

وی ادامه داد: به علت گازخیزی معدن باید نیروهای تخصصی امداد و نجات در شرایط پایدار وارد تونل می شدند که با هماهنگی توانستیم تیم‌ها را به نوبت اعزام کنیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: تیم‌های HSE از دیگر استان‌ها و نواحی ذغالی کشور هم ملحق شدند لذا متناسب با شرایط محل عملیات، گروه‌های پنج یا ۶ نفر راهی تونل می شدند و سرعت کار با کاهش گاز در محل افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه حتی یک دقیقه عملیات امداد و نجات در زیر زمین توقف نداشت عنوان کرد: پایداری کارگاه و تهویه هوا مهمترین کاری بود که این تیم‌ها با تجهیزات خودنجات و گازسنج توانستند انجام دهند تا بتوانیم به افراد محبوس دست پیدا کنیم.

زارع نیا یادآور شد: هر معدن در شهرستان طبس یک تیم HSE دارد که مسئولیت ایمنی معادن بر عهده آنهاست.

بعد از گذشت ۸۰ ساعت بامداد چهارشنبه تمامی اجساد محبوس در تونل C نیز با کمک نیروهای تخصصی امداد و نجات معدن به بیرون انتقال یافتند و عملیات در معدنجو به پایان رسید.

آنطور که  استاندار خراسان جنوبی صبح روز گذشته اعلام کرد بیشتر تمرکز گروه HSE و امدادگران از روز دوم حادثه بر خروج ۱۰ کارگر محبوس در معدن بود و بامداد چهارشنبه همه پیکرهای محبوس در بلوک C به سطح زمین انتقال داده شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری  خراسان جنوبی هم طبق آخرین آمار، تعداد متوفیان این حادثه را ۵۰ نفر اعلام کرد.

حادثه معدن شرکت معدنجو طبس ساعت ۲۱ شنبه شب ۳۱ شهریورماه رخ داد و ۲ بلوک B و C تحت تاثیر قرار گرفت که تعدادی از نیروها را دچار خفگی شدند. معدن مذکور ۲۵۰ متر زیر زمین بوده و ۷۰۰ متر طول دارد.

حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بییش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵.۲ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود. خراسان جنوبی دارای ۱۲ شهرستان بوده و طبس در غرب استان واقع شده که ۲۷۰ کیلومتر تا بیرجند مرکز استان فاصله دارد.

 

 

منبع: ایرنا

تاریخ: 1403/7/5
موضوع: استانها
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

عملکرد شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری قابل قبول نیست

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ عضو شورای شهر قم مهندس معصومه آمره با اشاره به اهمیت نقش سرمایه‌گذاری در توسعه شهرها اظهار داشت: امروز توجه به سرمایه‌گذاری یکی از اولویت‌های ...

کشور مدیون رشادت های هشت سال دفاع مقدس است

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم، حاجی‌زاده اظهار داشت: باید خدا را شکر کنیم که در چنین مقطعی از تاریخ زندگی می کنیم که انقلاب اسلامی به پرچمداری ...

افتخاری دیگر برای کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ شورای اداری استان قم و نوزدهمین جشنواره شهید رجایی پیش از ظهر امروز در سالن کرامت استانداری برگزار شد. در این مراسم از برگزیدگان و دستگاه‌های ...

آمار جان باختگان حادثه معدن به ۳۸ نفر رسید/ ۱۱ نفر هنوز محبوسند

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)به نقل از مهر؛ محمدعلی آخوندی صبح سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: با بیرون آمدن یک جسد دیگر از خروجی معدن معدنجو، ...