برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
دوشنبه 30 مهر 1403
مسئول آزمایشگاه فرمولاسیون پادزهر موسسه رازی خبر داد:

ثبت بیش از ۷۳هزار مار و عقرب‌گزیدگی/ فراوانی پادزهر در کشور

مسئول آزمایشگاه فرمولاسیون پادزهر موسسه رازی گفت: با وجود وقوع ۹ هزار و ۶۵۱ مورد مارگزیدگی و ۶۳ هزار و ۷۶۰ مورد عقرب گزیدگی در کشور، با فراوانی دسترسی به پادزهر مناسب، سال گذشته ۱۵ نفر از هموطنان به دلیل دیر رسیدن به مراکز درمانی و بیمارستانی جان خود را از دست دادند.

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ «هادی ربیعی» افزود: اگر پادزهر مناسب هر گونه مار و عقرب در کشور تولید نمی‌شد، علاوه بر وابستگی ملی، تلفات مار و عقرب گزیدگی می‌توانست به ۱۰ هزار مورد هم برسد.

مسئول آزمایشگاه فرمولاسیون پادزهر موسسه رازی با اشاره به آمار جهانی فوت سالیانه ۱۲۰ هزار مار و عقرب گزیده در کشورها و جان باختن بیش از ۲۰ هزار ایرانی در تصادفات جاده‌ای با وجود همه نوع توصیه به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، گفت: ارزش تولید پادزهرها از سوی محققان وزارت جهاد کشاورزی در این موضوعات بیشتر آشکار می‌شود، زیرا محققان موسسه رازی براساس موقعیت مکانی حضور مار و عقرب، پادزهر منطقه‌ای تولید می‌کنند.

ربیعی به موضوع بروزرسانی نقشه پراکنش حضور مار و عقرب در کشور هم اشاره کرد و افزود: به‌تازگی گونه‌ای مار به نام «سیه‌مار» از مسیر شبه قاره هند وارد جغرافیای ایران شده است و کارشناسان موسسه رازی با شناسایی این گونه، در حال تولید پادزهر مناسب سم این نوع مار هستند.

گفتنی است؛ مارها به سه دسته سمی، نیمه‌سمی و غیرسمی تقسیم می‌شوند که بر اساس مشخصات ظاهری مار و آثار گزش تا حدی قابل شناسایی است. مسمومیت با زهر مار به دو گروه موضعی و سیستمیک تقسیم می‌شود. آثار مسمومیت موضعی ورم، نکروز و تاول است، از آثار مسمومیت سیستمیک هم می‌توان به مسمومیت خونی، عصبی، عضلانی، کلیوی و قلبی اشاره کرد.

همه عقرب‌ها هم سمی نیستند. بخشی از آسیب عقرب گزیدگی به دلیل وحشت روحی و روانی است. بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ گونه عقرب در دنیا وجود دارد که فقط ۲۵ گونه آنها از لحاظ سلامت عمومی دارای حساسیت و در ایران نیز از ۵۰ گونه عقرب تنها هفت گونه دارای حساسیت و اهمیت سم‌شناسی است.

 

تاریخ: 1403/7/29
موضوع: اقتصادی
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

واردات خودروی تصادفی ممنوع است/ جلسه مجلس با واردکنندگان خودرو

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از مهر؛ حسنعلی محمدی درباره واردات خودروهای دست‌دوم گفت: منشأ واردات خودروهای دست‌دوم مشخص نیست و مواردی از سوی بانک مرکزی مطرح شد ...

۳۴ واحد فرآوری پسته در قم فعال است

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ علی محمد ملاتقی گفت: وجود ایستگاه‌های فرآوری از جمله عوامل مهم برای بالا بردن ارزش افزوده تولید پسته در قم است و ما تلاش داریم همچنان تعداد ...

مجوز واردات ۲ هزار خودروی ماموریتی پلیس صادر شد

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ چندی پیش سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه خودروی سمند جوابگوی انجام ماموریت‌های فراجا در مناطق عملیاتی نیست، گفت: ...

کشف ۳۲ میلیارد ریال احتکار ارزاق عمومی در قم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ منوچهر نصیری روز چهارشنبه در گفت‌وگویی، افزود: مأموران کلانتری ۱۳ شهید سعیدی فرماندهی انتظامی شهرستان ...