برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403
وزیر صمت:‌

آمارها نشان‌دهنده حرکت چرخ تولید در کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۴.۹ درصدی بخش صنعت در نیمه نخست سال جاری گفت: آمارها نشان‌دهنده حرکت چرخ تولید در کشور است.

قم- حمیّت نیوز؛ سید رضا فاطمی امین شامگاه دوشنبه در شانزدهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان با بیان اینکه دغدغه همه ما اقتصاد و تولید است، اظهار داشت: فعالان اقتصادی به وضوح از چالش‌ها و مشکلات اطلاع دارند اما مسیر کلی تولید بسیار امیدوارکننده است.

وی با اشاره به ارقام منتشرشده مرکز آمار درباره نرخ رشد اقتصادی کشور در نیمه نخست سال جاری تاکید کرد: رشد ارزش افزوده بخش صنعت در نیمه نخست امسال ۴.۹ درصد بوده که از سال ۹۷ تاکنون رقم بی‌نظیری است.

فاطمی امین با بیان اینکه آمار تولید در بنگاه‌های بورسی در بخش شرکت‌های صنعتی و معدنی یکی دیگر از نشانه‌های رشد است، گفت: ۶.۵ درصد رشد تولید در شرکت‌های بورسی به ثبت رسیده و آبان پنجمین ماهی بود که رشد در سطح بالا ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه صادرات صنعتی نیز امسال ۱۷ درصد رشد را تجربه کرده، تاکید کرد: این اعداد نشان‌دهنده اتفاقی مثبت در اقتصاد کشور است، با وجودی که همه چیز ایده آل نیست اما توسعه قابل توجهی رخ داده است.

وزیر صمت با بیان اینکه در نیمه دوم امسال نرخ تورم ماهانه به ۲ درصد کاهش یافته، افزود: با وجود روند کاهنده تورم و رشد تولید، چالش‌ها وجود دارند زیرا سال‌های متمادی تورم داشتیم و آثار آن ادامه دارد.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه با تورم، قیمت‌های نسبی به هم می‌ریزد، بخش اندکی نفع می‌برند و باقی زیان می‌بینند، گفت: تنها راه نجات کشور، تولید است زیرا موجب توزیع مناسب می‌شود که اصلاح این روند، تلاش جمعی دولت و بخش خصوصی را می‌طلبد.

وی تاکید کرد: اگر در بخش حکمرانی، مسیر را به درستی با تسهیل‌گری و نظارت و ریل‌گذاری مناسب پیش ببریم با مشارکت یکدیگر می‌توانیم از این دوران عبور کنیم و به ثبات برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: من تجربه اقتصادی دارم و با چالش‌های موجود آشنا هستم و امیدوارم در زمان مسئولیت کمک کنیم مشکلات رفع و مسیر هموار شود.

وزیر صمت همچنین در حاشیه شانزدهمین جشنواره تولیدکنندگان جوان و در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد تولید در واحدهای صنعتی بورسی گفت: این واحدها که 50 درصد تولید کشور را انجام می‌دهند، در آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.5 درصد رشد تولید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در 4 ماه گذشته رشد تولید در این واحدها حدود 6 درصد بوده است گفت: مطابق آمار رسمی بیش از 8 میلیون نفر در تابستان امسال در بخش صنعت مشغول به کار بوده‌اند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وزیر صمت با طرح این موضوع که ممکن است این سؤال در ذهن شهروندان شکل بگیرد که چرا با وجود این اتفاقات، تغییری در زندگی مردم شکل نمی‌گیرد گفت: جواب این سؤال، دوران ممتد و طولانی تورم است که قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

وی تاکید کرد: افزایش تورم تولیدکننده و تورم مصرف‌کننده قدرت خرید را کاهش داده اما تمامی اعداد گویای بهبود وضعیت اقتصاد کشور است و امروز نویدبخش خروج از این وضعیت هستیم.

فاطمی امین همچنین در خصوص واردات خودرو و تأثیر آن بر بازار گفت: فرآیند واردات خودرو سرعت گرفته و واردات، نهایی و بزدودی انجام می‌شود و به گفته کارشناسان با واردات و افزایش تولید که اتفاق افتاده این التهاب که در بازار خودرو شکل گرفته، فروکش خواهد کرد.

مجتبی علیشاهی
تاریخ: 1401/9/29
موضوع: اقتصادی
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، از بامداد شنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی ...

رئیس‌جمهور: قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از ایسنا سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، با حضور در جشن احیای ...

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال گذشته، بیشترین رشد تولید را بیلت‌وبلوم در زیرمجموعه فولاد میانی به میزان ۹.۲ درصد ...

وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم

 به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی ...

طراحی سایت و پشتیبانی: رسانه پرداز