برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403
معاون توسعه تجارت کشور:

افزایش صادرات غیرنفتی به سالانه ۷۵ میلیارد دلار امکان‌پذیر است

 معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت و ترویج صادرات کشور با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای رساندن حجم صادرات غیرنفتی به سقف ۷۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴ گفت: صادراتی که طی سال‌ گذشته و همچنین امسال ادامه پیدا کرده، این نوید را می‌دهد که به این عدد ...

به گزارش حمیّت نیوز(حمنا)؛سید احمدرضا علایی طباطبایی عصر چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده قم در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی این استان همچنین افزود: تحقق این امر الزام‌هایی دارد، که تلاش می‌کنیم، فراهم شود.

معاون سازمان توسعه تجارت همگرایی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه صادرات را ضروری دانست و گفت: ۲۰ دستگاه و نهاد درگیر موضوع صادرات غیرنفتی هستند، و تا بین آنها همگرایی به وجود نیاید، محقق شدن هدف به این مهم، غیرممکن است.

علایی اظهار کرد: ما با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های لجستیک، مالی و بانکی و همکاری که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور خارجه دارند، یک برنامه را به برنامه‌های کوچکتر در حوزه‌های کاری و کشوری اضافه کرده‌ایم تا سهم هر بخش را از این برنامه کلان مشخص کنیم.

معاون توسعه صادرات کشور اضافه کرد: یک اقدام مهم نیز مشخص کردن برنامه‌های استانی است که سهم صادرات سالانه استان‌ها مشخص شود.

وی تصریح کرد: ما هنوز در تعریف برش‌های استانی خیلی موفق نبودیم، و کار جدی انجام ندادیم، از این رو باید در دستور کارگروه‌های توسعه صادرات استان‌ها قرار بدهیم که برش‌های استانی را نیز به عنوان نقشه راه استان از این برنامه کلان ملی ترسیم کنیم‌.

علایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرایند انتخاب صادرکنندگان برتر خاطرنشان کرد: مطابق مصوبه سال ۹۶ هیات وزیران، گزینش صادرکنندگان نمونه بر محوریت میزان ارز حاصل از صادرات باشد که این میزان در شاخص‌های ملی در حدود ۳۵ درصد در فرآیند انتخاب صادرکننده موثر است.

معاون سازمان توسعه تجارت بیان داشت: با توجه به تاکیدهای رئیس جمهور و وزیر صمت و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای کسب بازارهای خارجی، ضمن اینکه شاخص بازگشت حاصل از صادرات را حفظ می‌کنیم، درصدد هستیم تا شاخص پیچیدگی فن‌آوری نیز به ارزیابی عملکرد صادراتی شرکت‌ها اضافه شود.

وی ادامه داد: دستورالعمل مربوط به شرکت‌های صادراتی که در پارک‌های علم و فن‌آوری و یا مراکز رشد فعالیت می‌کنند، نیز تا پایان سال جاری در سطح ملی و در چارچوب دستورالعمل‌های استانی ابلاغ می‌شود و در دستورکار سازمان توسعه تجارت و کارگروه‌های توسعه صادرات استان قرار خواهد گرفت.

معاون سازمان توسعه تجارت همچنین تاکید کرد: صادراتی برای ما صادرات پایدار محسوب می‌شود، که بقیه کشورها نتوانند در آن ورود داشته باشند، و محصولی را صادر می‌کنیم که کشورهای کمتری صادر کنند.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار اچ.اس.کد یا کالای بین‌المللی در کشور خاطرنشان کرد: در فهرست کالاهایی که صادر می‌شوند، تعداد محصول‌های صادراتی که شاخص دانش‌بنیانی در آنها محرز است، کم نیستند، ولی به دلیل پایین بودن ارزش صادراتی آنها در مقایسه با شرکت‌هایی که در حوزه‌های سنتی صادرات فعال می‌کنند، تعدادشان ناچیز به نظر می‌رسد.

معاون سازمان توسعه تجارتیادآور شد: ما می‌خواهیم برای این شرکت‌ها یک سهمیه ویژه در نظر گرفته شود و بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند، تا با محصول‌هایی که در سبد صادراتی کشور است، این تغییر را ایجاد کنیم که صادرات ما مبتنی بر محصول‌های دانش فنی است و الزاما بر مبنای مواد اولیه یا نیمه ساخته نیست.

علایی بیان کرد: هم‌اکنون سهم عمده صادرات کشور مربوط به کالاهای نیمه ساخته است.

در این آیین از ۲۲ شرکت بخش خصوصی و همچنین بانک‌های ملی و ملت و اداره‌کل گمرک استان به عنوان صادرکنندگان نمونه تجلیل شد.

مهدی کبیری
تاریخ: 1401/10/15
موضوع: اقتصادی
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

دود شدن کالای دخانی قاچاق در قم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی قم تقی حسام گفت: پرونده قاچاق انواع کالای دخانی خارجی به ارزش 42 میلیارد و 801 میلیون ریال در شعبه سوم اداره کل تعزیرات ...

فرجامِ تلخ برای قاچاقچی کالا در قم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی قم تقی حسام گفت: پرونده قاچاق پنج دستگاه سرخ کن و 800 ثوب انواع پوشاک به ارزش 2 میلیارد و 934 میلیون ریال در شعبه سوم اداره کل ...

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، از بامداد شنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی ...

رئیس‌جمهور: قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از ایسنا سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، با حضور در جشن احیای ...

طراحی سایت و پشتیبانی: رسانه پرداز