برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
محمد خزاعی در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس:

برخی در حوادث سال گذشته یا با تک ماده قبول شدند یا مردود شدند/نمی‌توان کت اپوزیسیون و شلوار پوزیسیون پوشید!

سال گذشته، سال پر فراز و نشیبی در حوزه فرهنگ و سینما بود که در یادها خواهد ماند. گاهی خبرها و حواشی‌ای از گوشه و کنار شنیده می‌شود که سینمای ایران تحریم خواهد شد. اما صادقانه بگویم تحریم نوعی توهم است. اساسا، در ادبیات تحریم عقلانیت و حکمت نیست.

به گزارش خبرنگار حمیّت نیوز(حمنا)؛ محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس در بنیاد سینمایی فارابی بیان داشت:

سال گذشته، سال پر فراز و نشیبی در حوزه فرهنگ و سینما بود که در یادها خواهد ماند. گاهی خبرها و حواشی‌ای از گوشه و کنار شنیده می‌شود که سینمای ایران تحریم خواهد شد. اما صادقانه بگویم تحریم نوعی توهم است. اساسا، در ادبیات تحریم عقلانیت و حکمت نیست. هر نوع تحریمی در دنیای امروز بویژه برای جامعه و کشور غنی، توانمندی مانند کشور ما به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی توهمی بیش نیست. تحریم ادبیات انسان‌های ضعیف است. همه این‌ها از روی ضعف مطرح می‌شود و سینمای ایران هرگز تحریم نخواهد شد زیرا جهان تک قطبی سینما تمام شده است و علیرغم تلاش گروهی اندک برای به حاشیه راندن سینمای ایران، قطب‌های دیگر، سینمای ایران را دوست دارند. شاید بعضی‌ها بیانیه هایی صادر کنند اما این‌ها واقعیت ندارد و این تلاش‌های بیهوده آن‌ها به نتیجه نخواهد رسید. این که عده ای که قبلا سینماگر ایران بودند و حالا علیه مام وطن و علیه مردم و سینمای ایران فعالیت می کنند، درست نیست. آثار سینماگران ما در دنیا می درخشد. چه بخواهند و چه نخواهند ما فیلمسازانی داریم که دنیا دنبال آثار آنان است و سینمای ایران تحریم شدنی نیست. باید به اقتدار فرهنگی خود در عرصه بین‌الملل بیشتر بیاندیشیم و در سایه همدلی و همگرایی به رشد و رونق سینمای ایران کمک کنیم.

رییس سازمان سینمایی  در ادامه گفت: وظیفه ما صیانت از سینمای ایران و کمک به اشتغال و ایجاد امنیت شغلی است این وظیفه ماست و در خانه سینما نیز پیگیری می‌شود. اگر فیلمی قاچاق ساخته شده و یا زیرزمینی نمایش داده شود قطعا امنیت شغلی را از بین می برد. وظیفه ماست که مراقبت کنیم این اتفاق نیافتد. بنابراین هرکسی به هر دلیلی با فیلم‌های قاچاقی که بدون مجوز و بدون پروانه ساخت و علیه جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شوند، همکاری کند، خانه سینما و سازمان سینمایی با آن‌ها قطع رابطه خواهند کرد و همه عوامل فنی و غیرفنی که با فیلم‌های قاچاق همکاری می‌کنند در ادامه فعالیت خود دچار مشکل خواهند شد.

وی در ادامه بیان داشت: از همه عزیزانی که سال گذشته صادقانه پای سینما ایستادند تشکر می‌کنم و با همت بسیاری از سینماگران حاضر در این جمع سال گذشته مشکلات و چالش ها را مرتفع کردیم. البته عده‌ای هم سکوت کردند که شاید ناشی از ترس از فضای رسانه‌ای و ترور شخصیت‌ها بود که من البته به آنها حق می‌دهم. خانواده سینمای ایران نجیب هستند و اگر هر از گاهی چهار اثر دچار مشکل می‌شود، باید حساب آنها را جدا کنیم.

خزاعی از انتقادها گفت و اظهار داشت: انتقادی است که گاهی به من می‌شود که چرا شما باز هم کمک کردید تا مشکلات عده‌ای برطرف شود و به کار خود ادامه دهند؟! باید بگویم همه کسانی که درگیر اغتشاشات بودند حتی امثال جعفر پناهی و محمد رسول‌اف و برخی خانم‌های سینماگر همه مورد عفو رهبری قرار گرفتند و این عفو باعث شد فعالیت خود را ادامه دهند. شاید اگر به من بود نمی‌توانستم آنقدر وسیع عمل کنم. در این زمینه ما کاره‌ای نبودیم. به آنها می‌گویم چگونه وقتی مورد عفو قرار گرفتید اپوزیسیون می‌شوید؟ کت و شلوار خود را درست تن کنید یا اپوزسیون هستید یا نه. نمی‌شود کت اپوزسیون و شلوار پوزیسیون بپوشید، تمام کسانی که در سال گذشته دچار مشکل شدند از جمله در جریان بیانیه «تنفنگت را زمین بگذار» تا «می تو» و اغتشاشات و خانم‌های مرتبط با این موضوعات همه مشمول عفو رهبری قرار گرفتند. البته مسئولیت رفتارهای بعدی متوجه خودشان است. امیدوارم با این عفو، امسال سال بهتری باشد.

وی در ادامه گفت: سال گذشته سال امتحان و آزمون سخت همه ما بود. سال گذشته سال امتحان همه ما بود که برخی نمره قبولی گرفتند، برخی تک ماده کردند و برخی هم مردود شدند. امیدوارم امسال مسائل اساسی سینمای ایران نظیر معیشت و اشتغال و اقتصاد سینما را بتوانیم با همگرایی و همدلی حل و تامین کنیم.

رییس سازمان سینمایی در پایان بیان داشت: مجموعه جامعه هنری و سینمایی ما خدمات ارزشمندی را در طول چهل سال انجام داده‌اند که نباید نادیده گرفته شود. و نباید همه را در سینما از یک منظر نگاه کنیم. باید با پرهیز از یاس آفرینی در جامعه و ترویج و تقویت روحیه کار و تلاش و امید را در مضامین و محتوای فیلم‌ها تقویت کنیم.

نباید بگذاریم در جنگ رسانه‌ای امروز نسبت به حقیقت تاریخ معاصر و واقعیت‌های اجتماعی و ملی ما تحریف و جعل صورت گیرد و اجازه ندهیم برای ما داده پردازی کنند و تصویر دروغین بسازند.
 

مصطفی فرجی
تاریخ: 1402/3/10
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی»

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)به نقل از روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» با حضور و سخنرانی جمعی از استادان برجسته زبان ...

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ سازمان نویسندگان که در زمینه حمایت از آزادی بیان فعالیت دارد، اعلام کرد که از میان ۶۱ نویسنده و مترجم نامزد دریافت جایزه انجمن قلم آمریکا (PEN)، ...

بیمه اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات اصلی صندوق اعتباری هنر است/ بهره مندی ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات بیمه تأمین اجتماعی

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، سید مجید پوراحمدی برخورداری از بیمه پایه تأمین اجتماعی را یکی از مهمترین خواسته های اهالی فرهنگ و هنر ...

بدرقه نخستین زائران عمره از فرودگاه امام (ره)؛ پایان ۹سال چشم انتظاری

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)به نقل از ایرنا؛ آیین بدرقه نخستین کاروان زائران عمره از تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور ...

طراحی سایت و پشتیبانی: رسانه پرداز