برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
چهارشنبه 18 مهر 1403
عناوین دانش و فناوری

دردسرهای تازه شهر آینه‌ای بن‌سلمان در بیابان/ تشدید گرما، نابودی انسجام اجتماعی و مختل کردن خطوط پروازی!

عربستان سعودی در حال ساخت یک شهر آینه کاری شده در بیابان است.
منبع: خبر آنلاین
تاریخ: 1403/3/17

اردوغان با راکت ایلان ماسک ماهواره به فضا می‌فرستد!

وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اعلام کرد که مراحل ساخت و آزمایش اولین ماهواره ارتباطی بومی کشور «تُرکسَت 6A» تکمیل شده و 4 ژوئن برای پرتاب به ایستگاه پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال آمریکا فرستاده خواهد شد.
منبع: خبر آنلاین
تاریخ: 1403/3/17

رسوایی جدید، گریبان‌گیر تویوتا شد /عکس

رسوایی تویوتا/دایهاتسو در رابطه با بی‌نظمی‌های کشف‌شده در تست‌های تصادف هنوز به پایان نرسیده است. پس از اینکه چندین مدل با استانداردهای دولتی مطابقت نداشتند، اکنون هفت مدل دیگر شناسایی شده‌اند. به همین دلیل یاریس کراس، کرولا Axio و کرولا Fielder دیگر برای مشتریان در ژاپن ارسال ...
منبع: خبر آنلاین
تاریخ: 1403/3/17

معروف‌ترین هواپیمای جنگ سرد با دو موتور ۸ سیلندر بیوک استارت می‌خورد! /عکس

هواپیمای جاسوسی SR-۷۱ که به‌طور غیررسمی با نام بلک‌بِرد (پرنده سیاه، Blackbird) شناخته می‌شود، هواپیمای شناسایی دوربردی بود که بر اساس هواپیماهای لاکهید A-۱۲ و YF-۱۲A توسعه یافته بود.
منبع: خبر آنلاین
تاریخ: 1403/3/17

نیسان، پایان عمر خودروهای بنزینی را اعلام کرد /عکس

در شرایطی که تویوتا، مزدا و سوبارو اعلام کرده‌اند که برای توسعه نسل بعدی موتورهای درون‌سوز با یکدیگر همکاری می‌کنند. یکی از معروف‌ترین خودروسازان ژاپنی با تصمیم به توقف سرمایه‌گذاری در سوزاندن بنزین و گازوئیل، رویکرد کاملاً متفاوتی در پیش‌گرفته است.
منبع: خبر آنلاین
تاریخ: 1403/3/17

تصویر روز ناسا: دنباله‌داری با دو دم مخالف

دنباله‌دار پانز-بروکس (Pons-Brooks) که این شب‌ها در آسمان نیم‌کره جنوبی به‌خوبی دیده می‌شود، دو دنباله در جهت‌های مخالف هم تشکیل داده است.
منبع: خبر آنلاین
تاریخ: 1403/3/17

توصیه‌های جدی امنیتی: هفته‌ای یک‌بار موبایلتان را خاموش و روشن کنید / اینفوگرافیک

آژانس امنیت ملی آمریکا، توصیه‌های امنیتی متعددی به کاربران ارائه کرده که ازجمله آن‌ها می‌توان به خاموش کردن منظم موبایل، غیرفعال کردن بلوتوث در مواقعی که لازم ندارید و استفاده از لوازم جانبی مورداعتماد اشاره کرد.
منبع: خبر آنلاین
تاریخ: 1403/3/17

برای تماشای تصاویر این دوربین به ۴۰۰ تلویزیون 4K نیاز دارید / عکس

دوربین نجومی LSST با گشودگی ۱٫۵ متر و وضوح ۳۲۰۰ مگاپیکسل بالاخره به رصدخانه ورا روبین در شیلی رسید. رساندن دوربین از کالیفرنیا به قله ۲۷۰۰ متری رصدخانه در ارتفاعات شیلی، آخرین عملیات دشوار در پازل هیجان‌انگیز ساخت رصدخانه بود.
منبع: خبر آنلاین
تاریخ: 1403/3/17

اولین آیفون تاشو احتمالا سال ۲۰۲۷ عرضه می‌شود

بازار گوشی‌های هوشمند تاشو با سرعتی بسیار بیشتر از بازار بقیه موبایل‌ها در حال رشد است. بنابراین، اپل نمی‌تواند برای همیشه از این بازار پرسود دور بماند و در واقع، شایعات بی‌شماری درباره آیفون تاشو که در چند سال آینده عرضه می‌شود، منتشر شده است. در واقع ظاهراً اپل می‌خواهد صفحه‌نمایش ...
منبع: انتخاب
تاریخ: 1403/3/17

ChatGPT و Claude و Perplexity هم‌زمان از دسترس خارج شدند؛ آخرالزمان هوش مصنوعی؟

درحالی‌که تصور می‌شد مشکلات گسترده‌ی ChatGPT برطرف شده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این چت‌بات هوش مصنوعی باردیگر از دسترس خارج شده است. این دومین‌بار در یک روز اخیر است که چت‌جی‌پی‌تی با مشکل مواجه می‌شود. براساس گزارش‌ها، افزون‌بر ChatGPT، سرویس‌های هوش مصنوعی Claude و Perplexity ...
منبع: انتخاب
تاریخ: 1403/3/17