برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403
سرپرست بنیاد نخبگان استان قم:

همایش ملی مرحوم علامه حسن‌زاده آملی در قم برگزار می‌شود

سرپرست بنیاد نخبگان استان قم، گفت: همایش ملی علامه ذوالفنون، چهارشنبه هفته جاری، ۱۹ مهرماه در سالن‌ همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور و سخنرانی چهره‌های علمی و مسئولان ملی و استانی برگزار می‌شود.

به گزارش حمیّت نیوز(حمنا)؛ سید سعیدرضا منتظری، سرپرست بنیاد نخبگان استان قم امروز ۱۶ مهرماه در نشست خبری مراسم نکوداشت علامه ذوالفنون، حسن حسن زاده آملی(ره)، که در سالن جلسات بنیاد نخبگان برگزار شد، عنوان کرد: امیدواریم که بتوانیم تعامل خوبی با اصحاب رسانه داشته باشیم و برنامه‌های بنیاد نخبگان را پیش ببریم.

منتظری ادامه داد: رویکرد جدید بنیاد نخبگان اهمیت دادن به رشته علوم انسانی و اسلامی و الگو سازی و تکریم عالمان و سرآمدان علمی این حوزه است.

وی افزود: ۵۳ برنامه را در بنیاد نخبگان استان دنبال می‌کنیم و الگوسازی سرآمدان علمی از مهم‌ترین برنامه‌های ما است؛ در این راستا برگزاری آیین نکوداشت علامه ذوالفنون، حسن حسن زاده آملی(ره)، از چهره‌های ماندگار جامعه اسلامی و پرداختن به جنبه‌های علمی، معرفتی و دانشی اساس برنامه‌های بنیاد نخبگان قرار گرفت.

منتظری تصریح کرد: این همایش از دو سال قبل با همکاری بنیاد نخبگان استان مازندران و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه آغاز و جلسات شورای سیاست‌گذاری و پیش نشست‌های این همایش برگزار شده است.

 وی تاکید کرد: حدود ۲۰۰ مقاله به همایش ارسال شده است که پس از داوری تقریبا ۵۳ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و چکیده مقالات چاپ شده است؛ همچنین تدابیری اندیشیده شده است که این مقالات در مجلات علمی و پژوهشی مختلف به چاپ برسد.

منتظری ادامه داد: بخش اول این همایش با جنبه‌های آیینی و محلی پنجم مهرماه در مازندران برگزار شد؛ همایش دیگری با هدف بررسی جنبه علمی شخصیت علامه ذو الفنون در استان قم  ۱۹ مهرماه برگزار می‌شود و تدارکات برگزاری یک همایش در تهران نیز در حال انجام است که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سرپرست بنیاد نخبگان استان قم افزود: کتابی با عنوان در ثنای آفتاب قدس شامل ۲۰ کتاب علامه حسن‌زاده آملی(ره) در روز همایش رونمایی می‌شود؛ همچنین رونمایی تمبر یادبود نیز از دیگر برنامه‌هاست که با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: حضور شاگردان علامه در این همایش با هدف معرفی جنبه‌های مهم زندگی علامه حسن زاده آملی که می‌تواند برای جامعه نخبگانی دانشجویی و حوزوی و حتی دانش آموزان الگو سازی کند از دیگر اهداف ما در راستای سیاست‌های بنیاد نخبگان است.

سرپرست بنیاد نخبگان استان قم  تصریح کرد: برگزاری دو پنل تخصصی طب و نجوم از دیگر بخش‌های تدارک دیده شده برای همایش علامه ذوالفنون است.

منتظری اظهار کرد: همایش ملی علامه ذوالفنون، چهارشنبه هفته جاری، ۱۹ مهرماه در سالن‌ همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور و سخنرانی چهره‌های علمی و مسئولان ملی و استانی برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین حسن رمضانی از شاگردان علامه حسن زاده آملی، با اشاره به شخصیت جامع این عالم بزرگ، عنوان کرد: ایشان جمع بین عرفان، قرآن و برهان است؛ برخی قائل به برهان و دلیل و استدلال و فلسفه هستند و برخی تحت تاثیر عرفان و شهود قرار دارند و برای برهان و استدلال ارزش قائل نیستند؛ برخی می‌گویند اهل قرآن نیاز به عرفان و برهان ندارند، اما انسان‌های جامع که همه ابعاد را در نظر دارند همچون علامه حسن‌زاده آملی معتقد هستند برهان و عرفان دو راهی هستند که به قرآن منتهی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این هنر علامه ذو الفنون است که در راستای شخصیت‌های بزرگ همچون علامه طباطبایی و میر داماد قدم برداشته است، بیان کرد: وجه دیگر جامعیت ایشان، جمع بین منقول و معقول و مشهود بود؛ به این معنا که علوم عقلی، نقلی و کشفی را در خود جمع کرد.

رمضانی تاکید کرد: وجه دیگر جامعیت ایشان، جمع بین معنا و صورت بود؛ در علوم ادبی که مربوط به صورت و ظاهر است دقیق و حساس بود همانگونه که به امور معنوی و مباحث علمی و فلسفی پرداختند در ادبیات فارسی و فرانسه نیز غور کرده بودند.

 وی یادآور شد: یکی از وجوه جامعیت ایشان، جمع بین علم و عمل است؛ کسی که عالم است و عملش از این علم فاصله دارد شیطانی به صورت انسان است، اما کسی که بر خلاف علمش عمل نمی‌کند در مسیر خداوند قدم برداشته‌است.

تاریخ: 1402/7/16
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

دیدار رئیس سازمان بسیج اصناف کشور و رئیس اصناف استان قم با تولیت مسجد مقدس جمکران

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ سردار غلامرضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور به همراه امیر پوریزدی رئیس اتاق اصناف استان قم و اعضای هیئت رئیسه ...

غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا باحضور رئیس سازمان بسیج اصناف و اعضای هیئت رییسه اتاق اصناف استان قم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) با حضور سردار غلام‌رضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در قم غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا باحضور وی و اعضای ...

مهم‌ترین وزارتخانهٔ ما آموزش‌وپرورش است؛ اما در ۲۰ سال ۱۷ وزیر و سرپرست تغییر داده‌ایم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های تهران که روز گذشته به‌منظور پاسداشت مقام استاد در محل خانه ...

مسعود اسکویی درگذشت

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ مسعود اسکویی مجری و مفسر قدیمی ورزش رادیو وتلویزیون به دلیل شکستگی ناحیه پا و لگن در بیمارستان لاله عمل جراحی شد و مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه ...

طراحی سایت و پشتیبانی: رسانه پرداز