برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
یکشنبه 27 خرداد 1403
رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی:

آیت الله رئیسی پرچم‌دار دیپلماسیِ فناوری در کشور بود

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی گفت:به جرات می توان گفت که پرچم دار دیپلماسیِ فناوری درکشور ابتدا شخص رئیس جمهور شهیدمان بود و به خوبی فرصت های جدیدی را خلق کردند.

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)به نقل از مهر، امیر حسین میرآبادی درباره نقش شهید آیت الله رئیسی در توجه به حوزه علم و فناوری کشور در تعاملات بین المللی توضیح داد و گفت: یکی از موضوعات اولویت دار رئیس جمهور شهید در همه تعاملات خارجی، حوزه «علم و فناوری» بود و تقریباً هیچ سفری را به خاطر نداریم که این موضوع را پیگیری و یا زمینه توسعه همکاری‌های علم و فناوری ایران با کشور میزبان را ایجاد نکرده باشند. شاید به جرأت بتوان گفت که پرچم دار دیپلماسیِ فناوری در کشور ابتدا شخص آقای رئیس جمهور شهیدمان بود که به خوبی فرصت‌های جدیدی را خلق می‌کردند.

نقش پررنگ آیت الله رئیسی در ایجاد زمینه حضور دانش بنیان‌ها در خارج

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی افزود: ما تقریباً در تمام سفرهای رئیس جمهور چه آن‌هایی که به صورت مستقیم حضور داشتیم و چه آن سفرهایی که محتواهایی را در اختیارشان می‌گذاشتیم، بهره خیلی خوبی را از ظرفیت تعاملات بین المللی در سطح رؤسای دولت‌ها شاهد بودیم. به عنوان مثال در برخی سفرها، پیشنهاد اعطای هدیه فناورانه را داشتیم که خیلی مورد استقبالشان قرار می‌گرفت چرا که نماد توانمندی‌های فناوری و توان دانش بنیان‌های کشور بود که در عالی‌ترین سطح ممکن ارائه می‌شد. این شرایط باعث می‌شد که زمینه حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار آن کشور فراهم و فرصت‌های صادراتی جدیدی تعریف شود.

توصیه به مهمانان خارجی برای بازدید از خانه فناوری و نوآوری

میرآبادی با بیان این مطلب که یکی دیگر از کارهایی که آیت الله رئیسی انجام می‌دادند توصیه به مهمانان خارجی خود برای بازدید از خانه فناوری و نوآوری تهران بود، گفت: به عنوان مثال سال گذشته رئیس جمهور کوبا به توصیه آقای رئیس جمهور به خانه نوآوری و فناوری آمدند و یک بازدید نسبتاً مفصلی را داشتند و گفت و گوی بسیار خوبی هم شکل گرفت. همچنین در سفر رئیس جمهور به کوبا یک تنوع خوبی در حوزه همکاری‌های فناوری بین و کوبا ایجاد شد.

پیگیری مجدانه رئیس جمهور در ارتباطات بین المللی فناورانه

وی ادامه داد: در گذشته همکاری‌هایمان با کوبا تنها معطوف به حوزه زیست فناوری با یک مؤسسه خاص بود و سایر حوزه‌ها مغفول مانده بود و حتی طرف کوبایی آگاهی زیادی نسبت به ظرفیت‌های دانش بنیان ایرانی حتی در همان حوزه زیست فناوری نداشت. فرصت و بستری که رئیس جمهور فراهم کرد، باعث شد این فضا شکل بگیرد و در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی که میزبان هیأتی از کوبا بودیم، شاهد بودیم که در موضوعات مختلف گفت و گوها در حوزه فناوری کشاورزی، دام و طیور، صنایع غذایی، دارو و حتی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر شکل گرفت. اینها تماماً فضاسازی و فرصت‌هایی بود که شخص رئیس جمهور با پیگیری مجدانه خود ایجاد کرده بودند.

توجه رئیس جمهور به پررنگ بودن دانش بنیان‌ها در تعاملات بین المللی

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی ضمن بیان اینکه در سفر نخست وزیر سوریه به ایران، مجدد به توصیه آیت الله بازدیدی را از خانه نوآوری و فناوری تهران داشتند، گفت: رئیس جمهور در سفر خود به پاکستان و سریلانکا یک جمع بندی خوبی برای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری با هر دو کشور داشتند و وقتی بلافاصله از این سفر برگشتند، دفتر ریاست جمهوری ابلاغ‌هایی را در خصوص همکاری‌های فناورانه با این دو کشور را به معاونت علمی داشت. لذا توجه خاص ایشان به این حوزه باعث شد که ما در سال گذشته شاهد پررنگ بودن دانش بنیان‌ها در تعاملات بین المللی و افزایش قابل توجه صادرات دانش بنیان‌ها باشیم و بدون تعارف و بدون ملاحظه باید بگویم که منشأ اصلی آنها شخص رئیس جمهور شهید بود.

آیت الله رئیسی از فرصت‌های توسعه صادرات دانش بنیان حمایت می‌کرد

میرآبادی با اشاره به تاکید ویژه رئیس جمهور بر تنوع بخشی به سبد صادراتی کشور، خاطرنشان کرد: در حوزه تنوع بخشی یکی از بخش‌هایی که به خوبی می‌تواند ایفای نقش کند، دانش بنیان‌ها هستند و لذا هر اقدامی که به عنوان فرصت‌های توسعه صادرات دانش بنیان وجود داشت، از سوی رئیس جمهور حمایت و پیگیری می‌شد. در جلسه نظارت ستادی معاونت علمی، ایشان ۲ نکته را در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان به صورت جدی مورد تاکید قرار دادند یکی افزایش پایگاه‌های صادراتی و دیگری این بود که کار شرکت‌ها را تا انتها پیگیری کنید.

تاکید رئیس جمهور بر پیگیری کار شرکت‌های دانش بنیان تا زمان تحقق صادرات

وی در پایان گفت: جمله دقیق‌تر شهید رئیسی در جلسه نظارتی معاونت علمی دقیقاً این بود: «آن هایی که وارد عرصه بین الملل و صادرات می‌شوند، صرف اینکه شما یک طرف خارجی به دانش بنیان ایرانی معرفی کنید، کار اینجا تمام نمی‌شود. باید دست شرکت را بگیرید و تا مرحله آخر از او حمایت کنید تا صادرات دانش بنیان محقق شود.»

تاریخ: 1403/3/3
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

منظومه ماهواره‌ای در دستورکار فضایی سپاه/زمان پرتاب«قائم۱۰۵»

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه، در طی گفت و گویی  درباره زمان دقیق پرتاب ماهواره‌بر قائم 105 اظهار داشت: در برنامه ...

تولید داخلی جایگزینی مناسب برای تأمین تجهیزات مخابراتی است

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ ابراهیم محمودزاده، رئیس هیئت مدیره این شرکت، صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم امضای قرارداد خرید تجهیزات شبکه از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ...

کیفیت و سرعت اینترنت افزایش می‌یابد

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به جلسه نظارت ...

دکتر باقری از ورود شرکت مخابرات به اپراتوری‌های سلامت و حمل‌ونقل خبر داد

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) از اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، دکتر یاسر باقری، مدیر کل توسعه کسب‌وکار شرکت، با اعلام این خبر در حاشیه سیزدهمین ...