برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

هزار میلیاردتومان اعتبار برای توسعه شبکه فاضلاب قم

به گزارش حمیّت نیوز(حمنا)؛حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم که امروز همزمان با سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب برگزار شد گفت: امروز صد در صد شهرهای استان در وضعیت مناسبی از نظر تأمین آب سالم و بهداشتی برخوردار ...

به گزارش حمیّت نیوز(حمنا)؛حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم که امروز همزمان با سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب برگزار شد گفت: امروز صد در صد شهرهای استان در وضعیت مناسبی از نظر تأمین آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

وی افزود: حدود 97 درصد روستاهای استان نیز شرایط مناسبی از نظر کیفیت و سلامت آب دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم شرایط اقلیمی خاص استان و محدودیت‌های منابع آب مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در کنار این عوامل، رشد جمعیت و افزایش نیاز آبی نیز  باعث شده بعضاً مسائل و مشکلاتی در تأمین آب روستاها داشته باشیم.

وی رسیدن به شرایط پایدار تأمین آب از نظر کمی و کیفی را نیازمند اجرای پروژه‌های مرتبط با آب و فاضلاب دانست و ابراز داشت: امروز استان قم به واسطه طرح‌هایی که در قالب ایجاد تصفیه‌خانه‌های آب اجرا شده شرایط مطلوبی دارد.

 بختیاری با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آب قم از سدکوچری تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بسیاری از شهرها در تابستان امسال دچار تنش آبی بودند با استفاده از این ظرفیت که با عنایات رهبر معظم انقلاب به ثمر نشست در استان قم توانستیم تابستان را به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی چاه‌های دشت علی‌آباد و سد 15 خرداد را از دیگر منابع تأمین آب قم برشمرد و اذعان داشت: استان قم شرایط تقریباً خوبی را در تأمین آب دارد اما از نظر کیفی با مسائل و مشکلاتی روبرو است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه به جز سدکوچری بقیه منابع تأمین آب قم از نظر شوری شرایط کیفی مناسبی ندارند، گفت: این اتفاق در تابستان با توجه به افزایش مصرف آب، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه فاضلاب نیز دچار عقب‌ماندگی‌هایی در استان هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 40 درصد شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است.

بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی متأسفانه در طول چند سال اخیر اقدام جدی و مؤثری در توسعه طرح‌های فاضلاب در شهر قم رخ نداده است.

وی استفاده مجدد از پساب را جزو برنامه‌های اساسی شرکت آب و فاضلاب ذکر کرد و گفت: امیدواریم در مباحثی همچون توسعه فضای سبز کمربند شهر قم و صنعت پساب مورداستفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم طرح‌های فاضلاب را جزو طرح‌های زیان ده مجموعه آب و فاضلاب دانست و گفت: در همین راستا در این بخش نیازمند کمک دولت هستیم که امیدواریم با پیگیری‌هایی که از سوی مجموعه استان صورت می‌گیرد بتوانیم در این زمینه گام‌های مؤثری برداریم.

وی از تخصیص هزار میلیارد اعتبار به طرح فاضلاب قم از سوی دولت خبر داد و اظهار داشت: این اعتبار به واسطه پیگیری نمایندگان محترم قم در مجلس شورای اسلامی، استاندار محترم و سایر مسئولان استان به بخش فاضلاب تخصیص یافت که از میزان اعتبار تخصیص یافته 500 میلیارد تعهد دولت و 500 میلیارد نیز قرار است از طریق مشارکت بخش خصوصی تأمین شود.

بختیاری با بیان اینکه بر اساس سیاست وزارت نیرو پساب باید جایگزین آب در بخش‌های غیرشرب شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط کشور به لحاظ منابع آبی مناسب نیست این تصمیم خوبی است که در این بخش گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه پساب جایگاه خوبی را در نظام استفاده مجدد از آب ندارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما آب قیمت بسیار پایینی دارد به همین علت تمایلی به استفاده از پساب در مصارف غیرشرب وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه صنعت و کشاورزی باید قیمت واقعی آب را پرداخت کنند، ابراز داشت: یکی از الزامات اساسی بهره‌وری آب تعرفه گذاری واقعی است که در کشور ما متأسفانه وجود ندارد و همین امر باعث شده آب به عنوان یک کالای بی‌ارزش و یک‌بارمصرف تلقی شود.

وی ایجاد محدودیت برای استفاده از آب برای صنایع را از نقاط قوت وزارت نیرو در دوره کنونی دانست و گفت: صنایع باید دندان لق آب رایگان را بکشند و به دنبال تأمین نیازهای خود از پساب باشند.

 بختیاری با بیان اینکه در همین راستا در یک سال گذشته با هیچ درخواستی برای تأمین آب در حوزه صنعت موافق نکردم، اظهار داشت: واگذاری آب به صنعت به عنوان خط قرمز می‌دانیم و اعتقاد داریم صنعت باید نیاز خود را از طریق پساب و سرمایه‌گذاری در این بخش، تأمین کند.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایط دشواری که استان از نظر تأمین آب با آن مواجه است، انصاف نیست که آب سد کوچری در بخش صنعت استفاده شود و مردم در داخل شهر با مشکلات کاهش کیفیت آب مواجه باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین با بیان اینکه سالانه 38 میلیون مترمکعب پساب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قم تولید می‌شود، اظهار داشت: از این مقدار بخشی در مباحثی همچون تغذیه سفره‌های زیرزمینی استفاده می‌شود ضمن اینکه 10 میلیون مترمکعب به بخش صنعت، 4.5 کیلومتر به شهرداری برای کمربند سبز و 2.5 میلیون مترمکعب به پارک ثامن در جاده گرمسار واگذارشده است.

وی در ادامه بحث فاضلاب را پاشنه آشیل شهر قم دانست و اظهار داشت: با اقدامات توسعه‌ای که در قالب طرح‌های مسکن در شهر اتفاق می‌افتد باید هر چه زودتر بتوانیم در خصوص طرح‌های فاضلاب قم به صورت عملیاتی وارد شویم.

 بختیاری یادآور شد: به دنبال این هستیم از ظرفیت‌های قانونی که در قانون بودجه سال 1401 و قانون برنامه دیده شده، فضای مناسبی را برای کار و توسعه بخش فاضلاب ایجاد کنیم.

وی با اشاره به انتخاب آبفای استان به عنوان دستگاه برتر در جذب اعتبارات تملک دارایی گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته تا پایان شهریور حدود 264 میلیارد تومان در قالب اعتبارات تملک دارایی جذب اعتبار کردیم که این امر حاصل تلاش تمام کارکنان شرکت آب و فاضلاب بوده تا بتوانیم خدمت بیشتری را در سال‌های آینده به مردم شریفمان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بازسازی و اصلاح شبکه‌های آب آشامیدنی، تکمیل آبرسانی به روستاها، اجرای طرح‌هایی به منظور کاهش هدر رفت و پایداری شبکه شهری در شهرهای تابعه و آبرسانی به روستاهای قنوات را از جمله اقداماتی برشمرد که با استفاده از این اعتبارات به انجام رسیده است.

وی آبرسانی به 15 روستای بخش قمرود را از اقدامات سال جاری آبفای استان برشمرد و گفت: این روستاها از آبی با کیفیت بسیار پایین برخوردار بودند که با اجرای این طرح آب با کیفیت مناسبی به دست روستانشینان این بخش رسید.

 بختیاری افزود: در مجموع در یک سال گذشته حدود 17 کیلومتر شبکه‌های فرعی آب و 27 کیلومتر خطوط انتقال آبرسانی را توسعه یافت و 28 کیلومتر از شبکه‌های آب بهداشتی شهرها و روستاهای استان اصلاح و بهسازی شد.

وی با اشاره به وجود 240 کیلومتر شبکه فرسوده فاضلاب در شهر قم گفت: با وجود اینکه کار در حوزه اصلاح شبکه‌های فاضلاب  بسیار سخت و دشوار است اما اقدامات خوبی را امسال در این زمینه شروع کردیم و حدود 14 کیلومتر از شبکه فاضلاب اصلاح شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم وجود مخازن آب را جزو اساسی‌ترین الزامات تأمین آب در یک شهر دانست و گفت: امسال در زمینه ساخت مخازن اقدامات خوبی آغاز کردیم که از آن جمله می‌توان به آغاز عملیات اجرایی ساخت مخزن 20 هزار مترمکعبی شهر قم در پردیسان اشاره کرد.

وی در ادامه به گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در قالب پروژه‌های محرومیت‌زدایی پرداخت و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی احداث مخازن 2 هزار مترمکعبی در روستای لنگرود ، 250 مترمکعبی سنجگان،500 مترمکعبی ابرجس، 750 مترمکعبی بیدهند، هزار مترمکعبی ورجان و هزار مترمکعبی کرمجگان در قالب طرح‌های محرومیت‌زدایی آغاز شده است.

 بختیاری با بیان اینکه در مجموعه احداث 5 هزار و 500 مترمکعب مخزن در بخش‌های مختلف استان برنامه‌ریزی شده است، اظهار داشت: بخشی از این پروژه‌ها توسط بسیج سازندگی استان به عنوان پیمانکار در حال احداث است.

وی با اشاره اینکه روستاهای استان عقب‌ماندگی‌های خاصی دارند گفت: جهاد آبرسانی به روستاها یکی از سیاست‌های اساسی وزارت نیرو در سال 1401 بوده است که ما نیز در مجموعه استان قم توانستیم بخشی از اهدافمان را در قالب این سیاست‌ها پیاده‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم احداث خط انتقال آبرسانی به دهستان قنوات، احداث خط انتقال آب روستای عنایت بیک، بهره‌برداری از مخزن 5 هزار مترمکعبی جعفریه را نیز از پروژه‌های قابل بهره‌برداری در دهه فجر امسال برشمرد.

جهت مشاهده ویدئوهای این پایگاه خبری به صفحه اختصاصی در آپارات به آدرس  https://www.aparat.com/hamiyatnews   مراجعه نمائید.

 

 

مجتبی علیشاهی
تاریخ: 1401/10/11
موضوع: استانها
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

سامانه ۱۲۴ آماده آماده دریافت گزارشات تخلفات صنفی

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ سیدمحمد آقامیری شامگاه سه شنبه در پنجمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان اظهار کرد: این کارگروه مطابق مصوبه هیات وزیران اختیار دارد در راستای ...

شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی سید محمد حسین طباطبایی بروجردی شامگاه سه شنبه با حضور مراجع عظام تقلید، طلاب، روحانیون و اقشار ...

سیاه پوشی قبله تهران در سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ رضا شنگی شهردار منطقه گفت: به منظور حفظ و ترویج آئین‌های مذهبی و ایجاد فضای معنوی، اهتزاز 100تخته پرچم مشکی بر روی پل های سواره رو و یک تخته پرچم ...

برگزاری نشست مدیران استانداری و فرماندهی انتظامی قم پیرامون ساماندهی اتباع خارجی

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛در این نشست که با حضور حاجی زاده معاون سیاسی امنیتی استاندار ،‌زارعی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ،‌ امیری مدیرکل امور امنیتی استانداری ...

طراحی سایت و پشتیبانی: رسانه پرداز