برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
جمعه 10 فروردین 1403
سلسله یادداشت‌های یک مبلّغ، از خاطرات سفر به برزیل:

عمامه طلبه‌ی قمی، سوژه‌ی دانش‌آموزان برزیلی

حمیّت نیوز(حمنا)_ روشن است که انقلاب اسلامی ما در برهه و مقطع زمانیِ حسّاسی قرار گرفته‌ است و فضای مسمومِ رسانه‌ایِ غرب، به اهمیت این موقعیت افزوده است.

حمیّت نیوز(حمنا)_ روشن است که انقلاب اسلامی ما در برهه و مقطع زمانیِ حسّاسی قرار گرفته‌ است و فضای مسمومِ رسانه‌ایِ غرب، به اهمیت این موقعیت افزوده است.
یکی از حوزه‌هایی که دشمن بیش از پیش روی آن سرمایه‌گذاری کرده، حوزه‌ی کودک و نوجوان است. خصوصا که ما چند سالِ کرونا را پشت سر گذاشتیم و با موبایل‌هایی که در اختیارشان گذاشتیم، عملا فرزندانمان را در گِرداب فضای مجازی، رها کردیم. در اهمیت ضرورت ارتباطِ موثّر با نسل نوجوان، همین بس که امام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در حدیثی فرمودند: "إِنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالأرضِ الخالِیَةِ" دل و قلب نوجوان، مثل زمین خالی است؛ هر بذری در آن بپاشید، این بذر به بار می‌نشیند.
امام راحل تاکید داشتند که کار را باید از کودکان آغاز کرد و می‌فرمودند: «امید من به شما دبستانی‌هاست» یا «بچه‌ها را از ابتدا خوب بار بیاورید، که دانشگاه دیر است». پس ضرورت توجه به نسل کودک و نوجوان، حقیقتی غیر قابل انکار است.
ایامی که در برزیل بودم، با توجه به تجربه‌ی چندین ساله‌ای که در تدریس برای دانش آموزان داشتم، بسیاری از کودکانِ مسیحی را در برخورد اول، مستعد دریافت آموزه‌های دین یافتم. (همانگونه که این زمینه در فرزندان مسلمان ایرانی و غیر ایرانیِ خودمان نیز به راحتی قابل مشاهده است.) با این مقدمه، رسماََ یکی از فضاهایی که امکان تبلیغ موثّر در آن برای من بوجود آمد، مدارس ابتدایی و متوسطه‌ی شهر Guaranta do norte بود.
در یکی از روزهای میانیِ ماه مبارک رمضان که نزدیک به میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام بود، تعداد زیادی لوازم‌التحریر، شکلات و بادکنک خریدم، لباس رسمی روحانیت به تن کردم و با هماهنگی قبلی، وارد مدرسه دانش‌آموزانِ بی‌سرپرست شدم. پس از ورود به مدرسه، مرا به یکی از کلاس‌ها، راهنمایی کردند. بلافاصله پس از ورود، بچه‌هایی را دیدم که به احترام ورود من، روی پا ایستادند و سپس با اشاره‌ی من، نشستند.
کلاس مَملُو از دانش آموزانی بود که روی صندلی‌های تک‌نفره و سفید رنگ خود نشسته بودند و با چشمانی خیره به عمامه، برای اولین بار، یک روحانیِ مسلمان را از نزدیک می‌دیدند.
البته تعدادی از دانش‌آموزان هم ایستاده بودند و مشخص بود که از کلاس‌های دیگر برای حضور در کلاس "شیخ ایرانی" شرکت کرده بودند. به هر صورت با عبارت Em nome de Allah, O Misericordioso, O Misericordiador یعنی "به نام خداوند بخشنده مهربان" کلاس را شروع کردم، بعد با گفتن سلام و اجرای مقدمه‌ای شاد، خودم را معرفی کردم و به بچه‌ها گفتم که امروز در کلاس بنا داریم هم داستان تعریف کنیم، هم گفتگو کنیم، هم مسابقه داشته باشیم و هم جایزه بدهیم. بعد بادکنک‌های زرد و سبز رنگی که از قبل آماده کرده بودم را به بچه‌ها هدیه دادم.
یکی از مباحثی که من از بچه‌ها پرسیدم این بود که نام چند نفر از پیامبران الهی را بگوئید، که البته بچه‌ها تقریبا دُرُست جواب دادند. (اگر چه که بعضی از دانش‌آموزان، حواریون حضرت عیسی علیه‌السلام را هم جزء پیامبران بحساب می‌آوردند) سوال دیگری که مطرح کردم، آخرین پیامبر خدا بود که پرسیدم چه نام دارد؟ خُب با توجه به اعتقادات مسیحیان، طبیعتا هر کدام از بچه‌ها که دست بلند می‌کردند تا جواب سوال را بدهند، حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام را به عنوان پیامبر خاتم معرفی می‌کردند که البته با واکنش منفی بنده مواجه می‌شدند. بعد مجدداََ سوال را تکرار کردم و دیدم که کسی داوطلب برای پاسخ نیست؛ حتی از چهره‌ی معلم کلاس هم که آنجا حضور داشت، مشخص بود که جواب سوال را نمی‌داند.
اندکی صبر کردم و وقتی کاملا ناامید شدم که دانش‌آموزی جواب این سوال را بداند، به یکباره دیدم که دختر بچه‌ای دست بلند کرد و گفت: Eu sei یعنی من بلدم.
من با کمال تعجّب و البته ذوق زدگی، از او دعوت کردم تا کنار تابلوی کلاس بیاید. بعد گفتم شما نام آخرین پیامبر خدا را میدانی؟ گفت: Si یعنی بله. گفتم بگو. بدون درنگ گفت: profeta Maomé یعنی حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌آله
من که از خوشحالی واقعا دست از پا نمی‌شناختم، بلافاصله به بچه‌ها گفتم: certo یعنی صحیح است Por favor, bata palmas para ele یعنی برای او دست بزنید و تشویقش کنید. بعد به او هدیه و کاردستی دادم و مجدداََ از ا‌و تشکّر کردم.
پس از پایان برنامه، با درخواست مدیر، روی صندلی نشستم و بچه‌ها به صورت کاملا صمیمی و دوستانه، اطراف من حلقه زدند.

بچه‌ها سؤالات مختلف و البته کودکانه‌ای از من می‌پرسیدند؛ مثلا "اسم شما چیه؟"، "شما بچه هم دارید؟"، "از کدام کشور آمدید؟"، "مردم در کشور شما، چه غذایی می‌خورند؟"، "این کلاه چیه روی سر شماست؟"(منظورشون عمّامه بود) و ...، البته من هم با حوصله، سوالاتی که بر اساس ذهن کودکانه‌شان می‌پرسیدند را پاسخ می‌دادم.
به عنوان مثال در خصوص سوال آخر که پرسیدند، گفتم: همانطور که پدران روحانیِ مسیحی، لباس فرم مخصوص دارند، ما هم که مسلمان هستیم مثل پدر روحانی، لباس فرم مخصوص داریم و .... .
خلاصه گپ و گفت دوستانه با بچه‌های برزیلی، بحمدالله برنامه‌ی خوب و به یادماندنی‌ای شد. در آخر هم با بچه‌ها، یک عکس یادگاری گرفتیم.
.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
✍️احمد قادری

 

تاریخ: 1401/10/30
موضوع: بین الملل
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛  وزارت خارجه فیلیپین روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۸ ملوان این کشور که در نفتکش سنت‌نیکلاس حضور داشتند، به سلامت به کشور خود بازگشته‌اند. ۲۱ ...

ما به گاز ایران نیاز داریم

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ مصدق ملک وزیر نفت پاکستان در یک برنامه تلویزیونی در شبکه خبری «جیو نیوز» در باره تحولات مربوط به پروژه خط انتقال گاز «آی پی» گفت: پاکستان ...

بازداشت ۲۰ فلسطینی طی ساعات گذشته در کرانه باختری

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از خبرگزاری فلسطینی شهاب، کمیته امور اسرا و آزادگان و باشگاه اسیران فلسطینی به شمار افرادی اشاره کردند که طی ساعات گذشته به دست نظامیان ...

مجمع جهانی بیداری اسلامی حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ مجمع جهانی بیداری اسلامی در خصوص جنایت صورت گرفته در روسیه بیانه ای با این مضمون صادر کرد: دستان جنایتکار رژیم‌های سلطه جو، سفاک و آدم کش ...

طراحی سایت و پشتیبانی: رسانه پرداز